ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

معماری موزه اورسی پاریس

موزه اورسی یکی از معروف‌ترین موزه‌های پاریس است که بعدازلوور پربازدیدترین موزه‌ی این شهر می‌باشد و در کرانه سمت چپ رودخانه‌ی سن واقع شده‌است.

این موزه از بازسازی یک ایستگاه قطار قدیمی ‌بین سال‌های ۱۸۹۸ و ۱۹۰۰ به وجود آمده‌است.

اورسی از آثار هنری فرانسه با قدمتی بین سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴، شامل نقاشی، مجسمه سازی، مبلمان و عکاسی برخوردار است. این موزه خانه‌ی بزرگترین مجموعه شاهکارهای امپرسیونیت و پست امپرسیونیست در جهان است که آثار نقاشانی از جمله مونه، مانت، دگاس، رنوار، سزان، سیزلی، گوگن و ون گوگ را در خود جای داده‌است. بسیاریاز این آثار قبل از افتتاح این موزه در سال ۱۹۸۶ در گالری ملی ژودوپوم قرار داشتند. موزه اورسی در سال ۲۰۱۷، ۳۱۶۶۵۰۹ نفر بازدیدکننده داشته‌است. 

ساختمان موزه اورسی در ابتدا یک ایستگاه قطار به نام Gare d’Orsay بوده‌است که توسط سه معمار: لوسیانمگن، امیلبنارد و ویکتور لالوکس طراحی شده بود. این پایانه، راه آهن جنوب غربی فرانسه تا سال ۱۹۳۹ بوده‌استتا سال ۱۹۳۹ پلتفورم‌های کوتاه‌ ایستگاه قطار، برای راه‌های طولانی که برای استفاده از خدمات خط اصلی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، نامناسب شده بودند. به همین خاطر از سال ۱۹۳۹ به بعد از آن برای خدمات حومه شهر استفاده شد و بخشیاز آن در طول جنگ جهانی دوم به مرکز پستی تبدیل شد.

همچنین از آن به عنوان مجموعه‌ای برای چندین فیلم نیز بهره‌برداری شد.

در سال ۱۹۷۰، مجوز تخریب این ایستگاه داده شد، اما ژاک دوامل، وزیر امور فرهنگی، برخلاف برنامه‌ها تصمیم گرفت هتلی بجای آن بسازد. این ایستگاه در سال ۱۹۷۸  در فهرست آثار تاریخ قرار گرفت.

پیشنهاد تبدیل ایستگاه به موزه از سمت اداره موزه‌ فرانسه ایجاد شد تا فاصله بین موزه لوور و موزه ملی هنرهای مدرن شکسته شود.

طرح توسط ژرژ پمپی‌دو پذیرفته شد و مطالعه در سال ۱۹۷۴ انجام شد. در سال ۱۹۷۸، مسابقه‌ای برای طراحی موزه جدید برگزار شد. این قرارداد به گروه معماری ACT، تیمی از سه معمار جوان (پیرکلبوک، رنو باردون و ژان پاول فیلیپونتعلق گرفت که شامل ایجاد ۲۰،۰۰۰ مترمربع فضا در چهار طبقه بود.

کار ساخت و ساز توسط شرکت بوویگ انجام شد.

در سال ۱۹۸۱ معماری ایتالیایی، برای طراحی داخلی از جمله چیدمان دخلی، دکوراسیون، مبلمان و لوازم این موزه انتخاب شد. سرانجام در ژوئیه ۱۹۸۶، این موزه آماده‌ برگزاری نمایشگاه‌های خود شد.

تدارک دوهزار نقاشی، ۶۰۰ مجسمه و آثار دیگر، 6 ماه به طول انجامید. این موزه در دسامبر ۱۹۸۶ توسط رئیسجمهور وقت فرانسه، فرانسوا میتران افتتاح شد.

مساحت امروزی موزه در حدود ۴۵٬۰۰۰ متر مربع می‌باشد. 

درباره نویسنده