س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

معماری منحصر به فرد مسجد بابا سلطان ترکیه

مسجد بابا سلطان که در سال ۲۰۲۳ میلادی در شهر بورسای ترکیه افتتاح شد، با معماری منحصر به فرد، نمازگزاران را شگفت‌زده می‌کند.

به نقل از آناتولی؛ مسجد بابا سلطان ترکیه با سازه‌ای فولادی ساخته شده که شکل دایره‌ای دارد و برای کسی که از بالا به آن نگاه می‌کند به شکل نقطه کوچکی به نظر می‌رسد. در سقف مسجد نیز چراغی به شکل هلال و ستاره دیده می‌شود.
قُطر مسجد به ۲۴ متر می‌رسد و نمادی از تعداد ساعات شبانه روز است.
طراحی مسجد توسط علی طارق باکسوی، مهندس معماری انجام شده که می‌گوید مفاهیم خاصی پشت طراحی این مسجد گنجانده شده که مهم‌تر از شکل خارجی و ظاهر مسجد است.
باکسوی می‌گوید: مسجد به شکل دایره‌ای طراحی شده و وقتی از بالا به آن نگاه می‌‌کنیم، به شکل یک نقطه دیده می‌شود و بیانگر آن است که انسان یک ذره کوچک در این هستی است.
وی افزود: نیمی از گنبد مسجد بیانگر زندگی در دنیای فانی است و نیم دیگر آن که دارای رنگ طلایی است، نشانه زندگی پس از مرگ است؛ این مسجد دارای ۱۲ پنجره است و جهت سایه داخل مسجد بر اساس موقعیت خورشید تغییر می‌کند.
وی در ادامه توضیح داد که فرش‌های مسجد دارای طراحی سه‌ بعدی است و این احساس را به نمازگزاران القا می‌کند که به سمت صفوف اولیه نماز حرکت کنند.
باکسوی درباره مناره مسجد نیز گفت: این مسجد دارای یک مناره است که بر روی آن لفظ جلاله «الله» نقش بسته شده که سمبل وحدانیت خداوند متعال است.
ایکنا

درباره نویسنده