د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

معماری متفاوت ایستگاه‌های مترو بهار شیراز و استاد نجات اللهی

دبیر کمیته معماری و تابلو‌های هنری شرکت مترو تهران گفت: براساس تصمیماتی که طی ماه‌های اخیر و با هدف احیاء هویت معماری ایرانی-اسلامی در قالب به روزرسانی الزامات معماری ایستگاه‌های شبکه مترو پایتخت اتخاذ شد، طرح‌های متفاوتی برای دو ایستگاه بهارشیراز و استاد نجات اللهی به تصویب کمیته معماری شرکت مترو رسید.

یاشار لطفی دبیر کمیته معماری و تابلو‌های هنری شرکت مترو تهران در خصوص اقدامات اجرایی متناظر با مصوبات اخیر کمیته معماری و تابلو‌های هنری این شرکت که نخستین آثار عینی آن در حال بروز یافتن است، گفت: براساس تصمیماتی که طی ماه‌های اخیر و با هدف احیاء هویت معماری ایرانی-اسلامی در قالب به روزرسانی الزامات معماری ایستگاه‌های شبکه مترو پایتخت اتخاذ شد، طرح‌های متفاوتی برای دو ایستگاه بهارشیراز و استاد نجات اللهی به تصویب کمیته معماری شرکت مترو رسید و اجرای آن‌ها در دستور کار قرار‌گرفت؛ این امر با نگاه ویژه به مقوله هماهنگی سازه‌های مترو با بافت پیرامونی هر ایستگاه و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت فضا‌های بیرونی و داخلی ایستگاه‌ها جهت شادابی و حظ بصری مسافران و افزایش بهره وری کارکنان شاغل در هر ایستگاه صورت‌پذیرفت که امیدواریم مورد قبول شهروندان قرار‌گیرد.

لطفی در ادامه به برخی ملاحظات در نظر گرفته شده برای طراحی و معماری این دو ایستگاه اشاره کرد و افزود: ورودی شمالی ایستگاه شهید نجات اللهی در خیابان کریمخان زند و مجاور بوستان حضرت مریم مقدس (س) واقع شده و با توجه به استفاده اقلیت‌های مذهبی از کلیسای سرکیس مقدس، سعی گردیده طرح سقف کاذب، رنگ‌های به کار رفته در سازه‌ها و همچنین معماری کل فضا‌ها با این مکان مذهبی همخوانی داشته باشد.

در مورد ایستگاه بهار شیراز نیز در عین لحاظ کردن هنر ساده‌گرایی در معماری ابنیه موجود، از رنگ‌های متنوع و خصوصاً رنگ سبز به عنوان نمادی از فصل بهار استفاده می‌شود و تلفیق آجر با مصالح جدید به همراه نورپردازی در این ایستگاه، بخشی از فرم سالن فروش بلیت را در بر می‌گیرد.

دبیر کمیته معماری و تابلو‌های هنری شرکت مترو تهران در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدواریم این روند به تعالی معماری ایستگاه‌های شبکه مترو طی سال‌های آینده منجر شده و خصوصاً در مورد ایستگاه‌های خطوط جدید که هنوز طراحی آن‌ها آغاز نشده است، بتوان رویکرد جدید در معماری ابنیه اینچنینی را به شکلی عملی پیاده سازی کرد تا ایستگاه‌های شبکه مترو به مبلمان جذاب شهری تبدیل شده و شهروندان با دیدن آنها، شور و نشاط بیشتری در خود احساس کنند.

درباره نویسنده