ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

«معماری سنتی» پرتویی از میراث فرهنگی ایرانی است

خراسان رضوی یک پژوهشگر مرمت میراث فرهنگی گفت: عدم حضور گردشگر و ضعف گردشگری بین‌المللی خود آسیبی است که گاهی تصور می‌کنیم یک معماری قدیمی و سنتی، واجد ارزش نیست و باید خودمان را به آنچه که جدیدتر است، برسانیم و از قافله عقب نمانیم، در حالی که آنچه معنا و زیبایی دارد می‌تواند همانی باشد که پرتویی از میراث فرهنگی ایرانی را بیان می‌کند.

پارسا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز معماری در خصوص نسبت میان مردم، معماران و معماری، اظهار کرد: یک سیاستمدار معروف انگلیسی می‌گوید «ما فضاها را می‌سازیم و فضاها مردم را می‌سازند». بنابراین باید به این مسئله توجه کنیم آنچه که سلیقه مردم را در معماری شکل می‌دهد بخشی از آن از شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید و هر چه قدر مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند سلیقه‌شان متناسب با این فضا شکل می‌گیرد که موضوعی کاملا مهم و غیر قابل اغماض است.

وی با بیان اینکه امروزه نمی‌توانیم از نقش شبکه‌های اجتماعی برای شکل‌دهی به سلیقه مردم در حوزه معماری چشم‌پوشی کنیم و این مسئله نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز وجود دارد، اضافه کرد: دغدغه معماران این است که مانند برخی از شبکه‌های اجتماعی بتوانند تولیدات بسیار خوب و موثری داشته باشند و زندگی  خود را شبیه اینفلوئنسرها کنند.

این پژوهشگر مرمت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی یک تاثیر غیرقابل انکار دارند که بر سلیقه مخاطبان اثر می‌گذارند، بیان کرد: بسیاری از معماران علاقه دارند پروژه‌هایی را طراحی کنند که محبوب شبکه‌های اجتماعی باشد تا دیده شوند و در سلیقه مخاطبان اثر گذارند.

وجود پارادوکس‌هایی در حال و هوای معماری ساختمان‌های مشهد به لحاظ فرهنگی 

وی با بیان اینکه معماری برای مردم است، تصریح کرد: زمانی که اهمیت زیاد مردم به معماری را با حال و هوای ساختمان‌های مشهد به لحاظ فرهنگی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تناقض‌ها و پارادوکس‌هایی وجود دارد. حضور و گفت‌وگوی مردم در جامعه به امنیت و بهداشت روانی کمک می‌کند و این موضوع یک نیاز اساسی است که ببینیم مشهد به لحاظ معماری فرهنگی در چه وضعیتی قرار دارد.

پهلوان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا سال‌هاست مردم، میراث فرهنگی خود را که در قالب کالبد بنا در قالب معماری بروز پیدا می‌کرده کنار گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان اینگونه گفت، اما عوامل مختلفی باعث ایجاد و ضعیف شدن میراث فرهنگی در زندگی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی که از گذشتگان به ما رسیده و ما باید آن‌ها را به آیندگان منتقل کنیم بسیار اهمیت دارد و به شدت با گردشگری در ارتباط است، گفت: زمانی که گردشگران خارجی آثار تاریخی و فرهنگی ما را از نزدیک مشاهده می‌کنند بسیار شگفت‌زده می‌شوند و این امر منجربه درآمدزایی کشور ما خواهد شد.

معماریِ گفت‌وگو محور راه برون‌رفت ما از بحران معماری است

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: عدم حضور گردشگر و ضعف گردشگری بین‌المللی خود آسیبی است که گاهی تصور می‌کنیم یک معماری قدیمی و سنتی، واجد ارزش نیست و باید خودمان را به آنچه که جدیدتر است، برسانیم و از قافله عقب نمانیم؛ در حالی که آنچه معنا و زیبایی دارد می‌تواند همانی باشد که بارقه‌ای از میراث فرهنگی ما را نیز بیان می‌کند.

پهلوان تاکید کرد: به نظر من گفت‌وگو محوری چاره عبور از این بحران است و ما باید فضای شهری و فضای معماری داخل شهر و حتی داخل خانه را برای گفت‌وگو مهیا کنیم، زیرا معماری گفت‌وگو محور راه برون‌رفت ما از بحران معماری است.

درباره نویسنده