ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

معرفی ۱۰ سبک معماری مهم در دنیا!

سبک های معماری از مهم ترین عنصرهای نشان دهنده عمق فرهنگ هر جامعه ای هستند. آشنایی با انواع سبک معماری به ما کمک می کند تا بتوانیم با ویژگی های منحصر به فرد تمدن های مختلف آشنا شویم. سرنخ های زیادی مانند فرم ها، مواد و تکنیک های به کار رفته در ساختمان وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم سبک معماری یک ساختمان را تشخیص دهیم.

 

۱.سبک معماری ویکتوریایی

یکی از انواع سبک های معماری که در دوران ملکه ویکتوریا ظهور یافت سبک معماری ویکتوریایی است. عصر ویکتوریایی (اواسط تا اواخر قرن نوزدهم) شاهد بازگشت بسیاری از سبک های معماری از جمله گوتیک، تودور و رومانسک بود. از این رو این سبک را می توان از مجموعه سبک های معماری احیایی به شمار آورد. از طرف دیگر سبک معماری ویکتوریایی تاثیر گرفته از خاورمیانه و آسیا است که به خوبی مشهود است.

بارزترین ویژگی این سبک را می توان حکاکی های پیچیده با تصاویر طبیعی است که رنگ و بوی نوستالژی دارد. از دیگر مشخصه های این سبک می توان به پنجره های ارسی، پنجره های خلیج، سقف های شیبدار، توجه بیش اندازه به جزئیات و رنگ های روشن اشاره کرد. بسیاری از خانه ها در انگلستان، ایالات متحده و استرالیا به سبک معماری ویکتوریایی ساخته شده اند.

سبک معماری ویکتوریایی | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری ویکتوریایی

۲.سبک معماری اسلامی

همان طور که از نام این سبک مشخص است، شامل ساختمان های مرتبط با اسلام است. اما نکته قابل توجه این است سبک معماری اسلامی در کشورهای مختلف مانند ایران، آفریقای شمالی و اسپانیا می تواند ویژگی های متفاوتی داشته باشد. اما در حالت کلی مسجد را می توان بهترین نمونه از سبک معماری اسلامی معرفی کرد. قوس های برجسته، گنبدها و حیاط های بزرگ از ویژگی های بارز این سبک است.

بیشترین تمرکز در معماری اسلامی بر روی زیبا سازی فضاهای داخلی و بهره گرفتن از الگوهای ریاضی تکرار پذیر است. مسجد امام در اصفهان و مسجد های در چین از بهترین نمونه های سبک معماری اسلامی هستند.

سبک معماری اسلامی | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری اسلامی

۳.سبک معماری رومانیایی

سبک معماری رومانیایی و یا نورمن در سده های نهم و دوازدهم میلادی بیشتر در اروپای غربی رواج داشت. مشهورترین ویژگی این سبک قوس های گرد است که به طور معمول در کلیساهای به سبک رومی یافت می شود که بازماندگان اصلی معماری رومانیایی هستند.

دیوارهای عظیم، برج های بلند و طاق های بشکه ای شکل از دیگر ویژگی های کلیدی این سبک است. از طرف دیگر با توجه به این که ساختمان های رومانیایی دارای پنجره های کوچک هستند اغلب اتاق ها تاریک هستند و نورگیری خوبی ندارند. کلیسای جامع پورتو پرتغال یک نمونه بسیار خوب برای سبک معماری رومانیایی است.

سبک معماری رومانیایی | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری رومانیایی

۴.سبک معماری باروک

مورد دیگر در معرفی انواع سبک معماری باروک است. خاستگاه سبک معماری باروک ایتالیا است. این سبک را که در قرن ۱۶ میلادی آغاز شد می توان ورژن تجملاتی معماری رنسانس دانست. مهم ترین ویژگی ساختمان های سبک معماری باروک برجسته کاری ها، دیوارهای محدب و مقعر، طرح های پیچیده با ظاهری تجملاتی و نمایشی است.

در اغلب ساختمان هایی که به سبک معماری باروک ساخته شده اند یک برج مرکزی وجود دارد. کاخ ورسای که یکی از مهم ترین میراث جهانی انتخاب شده توسط یونسکو است، مهم ترین نمونه معماری باروک است.

سبک معماری باروک | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری باروک

۵.سبک معماری تودور

تودور یکی از انواع سبک معماری تاثیرگذار در جهان است. این معماری مربوط به دوران سلطنت خاندان تودور بین سال های ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ در انگلستان است. چوب، آجر و سنگ از مصالح رایج استفاده شده در این سبک است. درب های ورودی ساختمان ها آرک دار هستند که به صورت بی نظیری تزئین شده اند. سقف های مثلثی شکل از دیگر ویژگی های بارز سبک معماری تودور است.

خانه ها در این سبک نامتقارن ساخته شده اند و رایج ترین شکل برای ساخت ساختمان های سبک تودور مستطیل است. کلبه آن هاتاوی در وارویکشایر انگلستان یکی از نمونه های معروف این سبک است.

سبک معماری تودور | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری تودور

۶.سبک معماری باهوس

نام باهوس از نام مدرسه هنر و معماری باهوس در کشور آلمان گرفته شده است. یکی از انواع سبک معماری که هنر و صنعت را با هم تلفیق کرده است سبک معماری باهوس است. مهم ترین هدف سبک معماری باهوس طراحی ساده و تولید انبوه است. ساختمان هایی با معماری باهوس هندسه ساده دارند که از توجه به جزئیات زیاد اجتناب شده است.

دقت در سبک معماری باهوس نشان می دهد که همه چیز تنها بر پایه نیاز طراحی شده است و عناصر فاقد کارکرد در هیچ جای ساختمان به چشم نمی خورد. رنگ های اصلی در این سبک قرمز، آبی و زرد هستند و سقف های صاف از ویژگی های کلیدی این سبک است. این سبک معماری در شهر دسائو آلمان به وفور دیده می شود.

سبک معماری باهوس | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری باهوس

۷.سبک معماری نئو کلاسیک

نئو کلاسیکالیسم را می توان پاسخی به سبک های باروک و روکوکو دانست. این سبک در اواسط قرن ۱۸ ظهور کرد و هدفش بازگرداندن اشرافیت و شکوه در معماری بود. در طراحی ساختمان های نئوکلاسیک از یونان باستان و روم الهام گرفته شده است.

در این معماری توجه به گذشته بیشتر از سایر انواع سبک معماری است. از دیگر ویژگی های کلیدی این سبک معماری می توان به دیوارهای خالی از هرگونه طرح و خطوط مشخص اشاره کرد. کازینوی مارینو در مالاهاید نمونه ای از سبک معماری نئوکلاسیک است.

سبک معماری نئو کلاسیک | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری نئو کلاسیک

۸.سبک معماری رنسانس

در میان انواع سبک معماری ، سبک رونسانس یکی از جذاب ترین ها محسوب می‌شود. سبک رنسانس در قرن ۱۵ میلادی در شهر فلورانس ایتالیا ظاهر شد. تقارن، سادگی، هماهنگی و تناسب از ویژگی های این سبک است.

معماران رنسانس پیچیدگی و عدم تقارن را در ساختمان نمی پسندیدند و اعتقاد داشتندکه بناها نیز مانند جهان آفرینش باید بر پایه اصول ریاضی دقیق ساخته شود. ظرافت و ایده آل گرایی رومی ها در معماری رنسانس بازیابی شده است. سقف های ساده، ایوان، طاق و ستون های سبک رومی را می توان ویژگی اصلی تمام ساختمان های رنسانس معرفی کرد. کلیسای سنت پیترز باسیلیسا نمونه بارز سبک معماری رنسانس است.

سبک معماری رنسانس | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری رنسانس

۹.سبک معماری گوتیک

سبک معماری گوتیک یکی از انواع سبک معماری مذهبی است که در اواسط قرن ۱۲ میلادی شکوفا شد. این سبک با سازه های بلند خود شناخته می شود. معماران سبک گوتیک از انواع سبک معماری پیشین الهام گرفته و آن ها را یکدیگر ترکیب کردند.

دیوارهای نازک و ستون های باریک از عناصر تثبیت شده این سبک هستند. طاق های سبک گوتیک نوک دار هستند و به گونه ای طراحی شده اند که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کنند. کلیسای نوتردام در پاریس معروف ترین بنای ساخته شده به سبک معماری گوتیک است.

سبک معماری گوتیک | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری گوتیک

۱۰.سبک معماری مدرن

مدرنیسم یک اصطلاح است که به جنبشی در قرن بیستم نسبت داده می شود و شامل سبک هایی مانند فوتوریسم، پست مدرن، کلاسیک نو، ارگانیک، پارامتریک و … است. هدف اصلی سبک معماری مدرن حذف مفاهیم و فرم های تاریخی است. این سبک عاری از جزئیات غیرضروری است و تمرکز بر روی سادگی است.

یکی از مشخصات بارز سبک معماری مدرن نمایش مواد استفاده شده در سازه است. در حالی که در سبک های معماری دیگر تلاش برای پنهان کردن آن ها است. از دیگر ویژگی های کلید این سبک می‌توان به طراحی های بدون دکور، استفاده از مواد نوین در سازه و تمیزی و سادگی بناها اشاره کرد. گالری گوگنهایم در نیویورک یکی از بهترین ساختمان هایی است که توسط معماران مدرن ساخته شده است.

سبک معماری مدرن | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

سبک معماری مدرن

 

 

منبع:تهران دیزاین سنتر

درباره نویسنده