چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

معرفی تپه تاریخی ازبکی نظرآباد مغفول مانده است

 

موسس و رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان با اشاره به ویژگی های منحصربه فرد تاریخی و فنی تپه ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز گفت : این محوطه تاریخی با برخورداری از اهمیت علمی، معماری، فنی و تاریخی تاکنون به خوبی معرفی نشده است.

“سیامک صحافی “ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج اظهار کرد: برگزاری جشنواره های غیرمرتبط طی سال های گذشته در محوطه باستانی ازبکی از مواردی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

موسس و رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان ، کشف سیمان و آجر هفت هزار تا ۹ هزار ساله در تپه تاریخی ازبکی را به عنوان یک دستاورد بی بدیل بشریت در طول تاریخ خواند و گفت : باستان شناسان برای کاووش در این مجموعه زحمات فراوانی متحمل شده اند اما مجموعه تاریخی ازبکی همچنان برای بسیاری از مردم کشور و جهان ناشناخته است.

معرفی تپه تاریخی ازبکی نظرآباد مغفول مانده است

صحافی تاکید کرد: تپه تاریخی ازبکی دارای شناسه مختص خود است و این مجموعه می بایست با نگاه علمی اما با زبان عامیانه به مردم معرفی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز استان البرز فاقد موزه تاریخی است، گفت: راه اندازی موزه تاریخی در البرز کمک شایانی به شناساندن پیشینه تاریخی این استان خواهد کرد.

صحافی در ادامه راه اندازی مجمع خیرین میراث فرهنگی برای صیانت از آثار تاریخی کشور ضروری دانست و افزود: ساماندهی بناها و آثار تاریخی کشور ضمن کمک به حفظ هویت فرهنگی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

تپه تاریخی ازبکی ۹ هزار ساله پیشینه و قدمت دارد و نمونه آجر آن هم اکنون در سردر سازمان ملل متحد نگهداری می شود.

ایرنا

درباره نویسنده