ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

مصالح ساختمانی مناسب معماری طبیعت گرا

انتخاب انواع مصالح ساختمانی مناسب معماری طبیعت گرا سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کمک به محیط زیست می شود. با استفاده از این مصالح، مصرف انرژی برای گرمایش، سرمایش و نور و استفاده از وسایل کم مصرف، مصرف انرژی کاهش خواهد یافت. و این روش موثری برای کمک به محیط زیست است. از طرف دیگر، بر کاهش مصرف سوخت از جانب کاربران نیز تاثیرگذار خواهد بود و در عین حال می تواند با طبیعت همراستا شود. این یعنی معماری طبیعت گرا! در ادامه با این نوع معماری بیشتر آشنا می شویم.

معماری طبیعت گرا چیست؟

ناتورالیسم فلسفه ای است که نظریه تکامل و سلطه خواص طبیعی را پذیرفته است. محبوبیت طبیعت گرایی به دلیل ظهور تحقیقات گسترده بیولوژیکی و تحول علوم طبیعی در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم بود. ظهور این نظریه های علمی از عوامل موثر در سلطه روندهای طبیعت گرایانه بوده که تاثیر بسزایی در طرح های شهری و معماری داشته است.

فاجعه های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی متعاقب از جنگ جهانی دوم که در دو دهه آخر قرن بیستم به اوج خود رسید، از مهم ترین عوامل جلب توجه به اهمیت حفظ طبیعت بود. طبیعت گرایی از نظریه های بیولوژیکی الهام گرفته شده که برای دستیابی به مفهوم توسعه پایدار سعی در همگام سازی با متغیرهای طبیعی داشته است.

این نوع از معماری، اشاره ای از فلسفه ای است که هارمونی و رابطه انسان با طبیعت را پشتیبانی می کند. درواقع در این سبک رویکردهایی از طراحی اتخاذ می گردد که با فضای پیرامون تناسب و همخوانی داشته باشد تا ساختمان ها و محیط طبیعی پیرامون، به ترکیبی یکپارچه تبدیل شود.

در معماری طبیعت گرا، ساختمان و طبیعت هر دو یک ارگانیسم به هم پیوسته تلقی می شوند که درواقع این دو در کنار هم، جامعه ای یکپارچه و ارگانیک می سازند. البته این نوع معماری به معنای کنار گذاشتن همه آنچه که امروز در قرن بیست و یکم وجود دارد و از آن لذت می بریم نیست، بلکه به معنای پذیرفتن فن آوری های جدید است که بیشتر و بیشتر می توانند ما را به معماری ارگانیک نزدیک کند.

معماری سبز همان رویکردی در طراحی است که تمامی سازه ها و ساختمان ها و حتی فضاهای داخلی را با محیط طبیعی پیوند می زند و با آن همسو می شود. این سبک از معماری، بر فرم و عملکرد تاکید فراوان دارد و تماما از طبیعت پیروی می کند.

جالب اینجا است که هر عنصری از سازه ها، منعکس کننده این سبک از معماری است. تمامی اجزا، طرح ها و نقش ها، درها، پنجره ها و … همگی طبیعت را تداعی می کنند. پیاده سازی این معماری انسان را با طبیعت متحد می سازد.

انواع معماری طبیعت گرا

انواع معماری طبیعت گرا را می توانیم با عناوین مختلفی بخوانیم:

·         معماری بیوکلاتیک

·         معماری پایدار

·         معماری باستان شناسی

·         معماری جایگزین

·         معماری زیست

تمامی این گرایش ها برآنند تا ارتباطی بنیادین با ذات طبیعت برقرار سازند. درواقع می توانیم هدف این گرایش های معماری را ایجاد هماهنگی میان انسان، طبیعت و فناوری بیان کنیم.

نمونه های واقعی از معماری طبیعت گرا

خانه روبی

خانه روبی فرانک لوید رایت، که برای بازرگان فردریک سی رابی بین سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۱۰ طراحی شده، از سال ۱۹۶۳ به عنوان یک نشان تاریخی ملی شناخته می شود. این ساختمان یکی از بهترین نمونه هایی از سازه های فلات چمن زار بوده و از بهترین ساختمان های ارگانیک محسوب می شود.  

طراحی خانه روبی عظمت و بزرگی خانه های سنتی آن دوران را به نمایش می گذارد که این عظمت در همان وهله اول با درب ورودی آغاز می شود؛ البته اگر بتوانید آن را پیدا کنید.  

در این ساختمان می توانید خطوط افقی و متریال بومی را به راحتی مشاهده نمایید، همچنین وجود درختان از این اقامتگاه، یک مامن طبیعی زیبا ساخته است.

خانه آبشار

در میل ران پنسیلوانیا جریان آبی با ارتفاع ۱۲۹۸ فوت از سطح دریا در حرکت است که از ارتفاع ۳۰ فوتی به زمین می رسد. اینجا همان نقطه ای است که فرانک لوید، یک خانه خارق العاده به نام خانه آبشار طراحی کرده است. این خانه که رابطه بین انسان، معماری و طبیعت را به خوبی نشان می دهد، به آقای ادگار کافمن، همسرش و پسرش تعلق داشت.

لوید طراحی خانه را با آبشار تلفیق کرد و خانه را درست در بالای آن قرار داد تا بخشی از زندگی کافمن ها شود. مانند سایر طراحی های لوید، خانه آبشار نیز از معماری ژاپنی ها الهام گرفته و ادغام خانه با آبشار برای ایجاد هماهنگی میان انسان و طبیعت، بسیار موفقیت آمیز بود.

کازا میلا

کازا میلا ساختمانی است که طی سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۲ توسط معمار آنتونی گائودی طراحی و به فرمان پره میلا و روزر سگیمون طراحی شده است. نام این خانه به سبب نام خانواده Milà انتخاب شد که در طبقه اصلی این ساختمان ساکن و آپارتمان های دیگر را اجاره داده بودند.

این خانه به دلیل نوآوری های ساختاری و عملکردی و همچنین راه حل های تزئینی فوق العاده، شاخص ترین اثر معماری مدنی آنتونی گائودی است و یک کار هنری کامل به شمار می رود.

 

اصول معماری طبیعت گرا

فرانگ لوید رایت، در سال ۱۹۸۰ کتابی تحت عنوان “علت معماری” منتشر نمود. در این کتاب چند اصول معماری طبیعت گرا نام برده شده است.

یکی از اصول معماری طبیعت گرا، سادگی و تحول در معماری است. درواقع در این نوع از معماری، به ساده سازی طراحی سازه ها و همچنین اتاق های مجزا اهمیت بسیاری داده می شود. درها، پنجره ها و مبلمان با سازه ترکیب می شوند و ساختمان بومی گویا از خود طبیعت رشد می کند.

برای رنگ آمیزی ساختمان، رنگ مزارع و چوب ها باید الهام بخش باشند. به عنوان مثال رنگ موزاییک و کفپوش در این سبک از معماری، آمیزه ای از طبیعت است. استفاده حداقلی از پارتیشن ها، نور و نفوذ هوا به ساختمان به حداکثری خود برسد. امروز بسیاری از طراحان برای استفاده از اصول معماری طبیعت گرا، از واش بتن برای نماسازی محوطه استفاده می کنند، به گونه ای که می توان تلفیق معماری و طبیعت را به راحتی با این مصالح ساختمانی احساس کرد. در واش بتن از سنگ های رنگی استفاده می کنند که به این، سنگ های رودخانه ای نیز گفته می شود، تنوع رنگ بندی این سنگ ها بسیار زیاد است، به همین دلیل می توان واش بتن را در رنگ های متنوعی تولید کرد.

بدون تردید معماری طبیعت گرا همان چیزی است که زمین و بشر به آن نیاز دارند؛ هنر معماری که این دو را به هم پیوند زند. استفاده از انواع مصالح ساختمانی مناسب این معماری، موجب حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از مصالح می شود.

خبر فوری

درباره نویسنده