د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

مسجد ۱۰۲ گنبدی استرالیا؛ شاهکاری در معماری جهان

به نقل از «smh»، مسجد ۱۰۲ گنبدی استرالیا به نام مسجد «پانچبول» در حومه شهر سیدنی، پل «Gladeville»، میدان استرالیا و خانه اپرای سیدنی با عاملی به هم پیوند خورده و یکی از زیباترین شاهکارهای معماری استرالیا در ۹۰ سال گذشته را به وجود آورده اند.

کارشناسان ساخت و ساز، مهندس ها و معماران مجموعه این بناهای زیبا را که از بتن ساخته شده اند جزو ۱۰ اثر معماری برجسته ساخته شده از بتن قرار داده اند که با هم ترکیب بسیار زیبایی را به وجود آورده اند.

هر یک از این ساختارها در دوره خود برای استفاده از مصالح ساختمانی مرزهایی را درنوردیدند که به گفته «پیتر پولت» از معمارهای مشهور استرالیا، ابزاری سودمند برای به وجود آوردن این مجموعه که تبدیل به شاهکار معماری شده،ب وده اند.

مسجد «پانچبول» با معماری منحصربفرد خود، زیبایی خاصی به این مجموعه بتنی بخشیده است. این مسجد که طراحی و ساخت آن ۲۰ سال به طول انجامیده، دارای ۱۰۲ گنبد بتنی است که با خطاطی اسلامی مزین شده و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان محسوب می شود.

وقتی پل «Gladeville» در سال ۱۹۶۴ میلادی تکمیل شد، طولانی ترین طاق بتنی جهان بود. ایده میدان استرالیا هم در سال ۱۹۶۷ میلادی بسیار نو بود، زمانی که «هری سیدلر» یک ساختمان ۵۰ طبقه را طراحی کرد نه تنها بلندترین آسمان خراش جهان شد بلکه مرتفع ترین ساختار بتنی را در جهان به وجود آورد.

خانه اپرای سیدنی که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد هم از بلوک های بتنی بهم چسبیده، به وجود آمده است، شیوه ای که هرگز در هیچ جای دیگر جهان به کار گرفته نشده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده