پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

مسجد «شعیبیه» اولین مسجد شهر تاریخی حلب در سوریه+عکس

مسجد «شعیبیه» اولین مسجدی است که با ورود مسلمانان به محب ساخته شد و روایت‌کننده تاریخ و تمدن و زیبایی معماری اسلامی آن است.

مسجد «شعیبیه»، اولین مسجدی است که پس از ورود اسلام در شهر حلب ساخته شده است. این مسجد در نزدیکی دروازه انطاکیه، یکی از دروازه‌های شهر قدیمی حلب قرار دارد.

مسجد شعیبیه مسجدی است که تاریخ شهر را روایت می‌کند. مسجد شعیبیه سال شانزهم هجری در شهر حلب بنا شده است و از اماکن تاریخی و دینی مهم مسلمانان در آن زمان‌ بوده است.

این مسجد در سال ۶۳۷ میلادی، زمانی که مسلمانان به رهبری « ابوعبیده بن جراح» حلب آن را مسالمت آمیز فتح کردند، ساخته شد و مسلمانان از دروازه انطاکیه وارد حلب شدند و در محل این مسجد ایستادند و سپرهای خود را قرار دادند و مسجدی بر روی آن بنا کردند که در آن زمان مسجد «سپرها» نامیده می شدند. این مسجد در زمان عمر بن خطاب که در زمان حکومت می‌کرد، «مسجد العمری» نیز نامیده می‌شد. اسامی متعددی همچون مسجد الاتراس ، الغضایری و التوته نیز نامیده می‌شده است.

از زیبایی های مسجد و مدرسه شعیبیه می توان به کتیبه‌های تزئینی و سنگ نبشته‌ها اشاره کرد و یکی از زیباترین آنها قرنیز تزیینی بالای نما است که سه کتیبه بر روی آن دیده می‌شود.

کتیبه اول به خط کوفی اتابکی به صورت سنگ نگاره با نقش های گل یا گل اجرا شده است. کتیبه دوم به نام معمار سعید مقدسی و از مهم‌ترین کتیبه هاست و کتیبه سوم نام صحابی عمر بن خطاب را دارند که ارتباط مسجد شعیبیه را با دوره اسلامی تأیید می‌کند.

مهندس محمود سیکت، محقق تاریخی و مشاور، عضو کمیته میراث سندیکای مهندسین که در مرمت این مسجد مشارکت داشته است، درباره این مسجد گفت: این مسجد در سال ۲۰۰۶ میلادی مرمت شده است.

مسجد «شعیبیه» اولین مسجد شهر تاریخی حلب در سوریه+عکس

وی گفت: من به همراه چندین مهندس در کار مرمت این مسجد شرکت کردم و شکوه و جلال این مسجد احیا شد  وکار مرمت بر روی نمای دیوارها انجام شد و ناهنجاری ها حذف و جایگزین سنگ های خورده شد، اما استحکام بخشی پایه ها عالی بود. ترک‌های گنبد و دیوارها  گرفته شد و سقف بتنی راهرو برداشته و با سنگ‌های تعویض شد.

طاق‌های رومی بازسازی شد، و همچنین پنجره‌ای از ساختمانی که گمان می‌رود قدمت آن به دوران بیزانس برمی‌گرد، کشف و مرمت شد.

مسجد «شعیبیه» اولین مسجد شهر تاریخی حلب در سوریه+عکس

آسیب های محل عبور کابل های برق به دلیل بریدگی دیوارها ترمیم شد  و  زهکشی ها و زیرساخت ها و سایر کارهای بازسازی مربوط به آن انجام گرفت.

سازمان‌های مختلف سوریه همچون سازمان اوقاف و امور اسلامی و مدیریت آثار باستانی این کشور بر اجرای این طرح نظارت ‌داشتند و کار مرمت ۱۳ ماه طول کشید.

مسجد الشعیبیه همچنان بلند و زیباست و تحت تاثیر زلزله و دیگر شرایط سختی که برای این شهر پیش آمده، قرار نگرفت.

شبستان

درباره نویسنده