س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع نیشابور؛ شاهکاری از دوران تیموری

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: مسجد جامع نیشابور همراه با دو ایوان عظیم با شاهکاری از تزئینات وابسته به معماری و آجرکاری‌های برجسته مربوط به دوره تیموری است.

کمال خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اثر تاریخی مسجد جامع نیشابور قدیمی‌ترین بنای ارزشمند تاریخی با قدمت ۵۰۰ سال مربوط به دوره تیموری (۸۹۹ هجری قمری) است که در مرکز بافت تاریخی شهر و در محور فرهنگی تاریخی خیابان امام خمینی نیشابور قرار دارد.

وی عنوان کرد: این بنای فاخر و باشکوه از جمله بناهای تاریخی همراه با دو ایوان عظیم با شاهکاری از تزئینات وابسته به معماری و آجرکاری‌های برجسته با نقوش گلنداز، کاربندی، رسمی‌بندی و گوشه‌سازی‌ها در طاق و گنبد که از ویژگی‌های هنر آن دوران به شمار می‌آید که به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید کرخی احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور یادآور شد: قرار گرفتن این اثر تاریخی در مجاورت بازار تاریخی سرپوشیده، مدرسه علمیه گلشن، بافت و محلات قدیمی اهمیت آن را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به مرمت‌های گذشته در این اثر تاریخی تصریح کرد: پیش از این مرمت‌هایی از جمله مرمت و استحکام‌بخشی ایوان‌ها، بام‌سازی سنتی به متراژ حدود ۳۰۰۰ مترمربع، مرمت تزئینات، بدنه، طاق، تویزه و گنبد شبستان‌ها(حدود ۳۰۰۰ مترمربع)، مرمت بدنه بیرونی (متراژ حدود ۱۲۰۰ مترمربع)، مرمت ایوان‌ها، اجرای کانال دفع رطوبت در شبستان و دیوار بیرونی بنا به متراژ حدود ۱۵۰۰ متر طول انجام شده است.

 

خانی اظهار کرد: امسال نیز عملیات پاک‌سازی اقدامات ناهمخوان که طی سال‌های گذشته انجام شده از جمله استفاده از سنگ و اندود گچ و سیمان در بدنه ایوان شمالی و هشتی ایوان ورودی که باعث آسیب به بنا شده، برچیده و این اثر تاریخی به هویت اصلی خود همان «بنای آجرکاری» باز می‌گردد.

وی افزود: اقدامات مرمتی با همراهی هیأت امنای مسجد جامع، الحاقات غیراصولی و ناهمخوان این اثر تاریخی برچیده و مطابق با الگوی اولیه بنا مرمت و بازپیرایی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: مسجد جامع نیشابور به شماره ۳۱۷ به تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ایسنا

درباره نویسنده