ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع «اربد» یک شاهکار هنری بی نظیر در اردن

یک اثر دینی- تاریخی برجسته  با سبک معماری پیشرفته در طرف جنوبی تپه تاریخی اربد و در قلب مرکز تجاری شهر اربد قرار دارد. این اثر تاریخی زیبا مسجد جامع «اربد» است که ساخت آن به اواخر دوره عثمانی در اوایل قرن گذشته برمی گردد.

این بنای تاریخی در دوره «عبدالله اول» پادشاه اردن در سال ۱۹۲۳ میلادی ساخته شد و هنوز زیبایی و ارزش عظیم دینی خود را حفظ کرده است.

مسجد جامع اربد یک شاهکار معماری و دینی قابل توجه است. ساخت این مسجد به سبک ساختمان های طاق دار و  دوره قدیم که در آن زمان رایج بود، ساخته شد. سبک معماری آن پیشرفته است. این سبک معماری در بلاد شام برای ساخت و ساز استفاده می شد.

این مسجد در نزدیکی مسجد اربد غربی که ساخت آن به دوره مملوکی برمی گردد، ساخته شد تا در خدمت رسانی به ساکنان شهر اربد سهیم باشد.

این مسجد در سال ۱۹۳۹ میلادی به طور کامل بازسازی شد و دیوار خارجی آن در قسمت شرقی بنا شد. گلدسته این مسجد به دستور عبداالله اول در سال ۱۹۴۲ میلادی ساخته شد. ساخت این گلدسته با هنر مهندسی بی نظیر باعث تمایز این گلدسته نسبت به سایر گلدسته های مساجد اربد شده است. ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر می رسد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی تصمیم به تخریب این مسجد گرفته شد، اما گلدسته آن به دلیل سبک معماری بی نظیرش به عنوان یک اثر تاریخی برجسته این شهر از طرح تخریب مستثنی شد. هنوز صدای اذان از این گلدسته پخش می شود.

ساخت رواق ها و طاق ها در برابر ساختمان این مسجد در حیاط شمالی به سال ۱۹۵۵ میلادی برمی گردد، ساخت این طاق ها و رواق ها زیبایی خاصی را به این مسجد اضافه کرد.

در همین حال، عملیات توسعه حیاط غربی این مسجد یک بار در سال ۱۹۶۱ میلادی و بار دوم در سال ۱۹۶۴ میلادی انجام شد. در سال ۱۹۹۴ میلادی ساختمان مسجد قدیمی تخریب شد و به طور کامل بازسازی و نوسازی شد و در سال ۱۹۹۸ میلادی افتتاح شد.

با این وجود، تعدادی مساجد جدید با گلدسته های زیبا و بلند در این شهر ساخته شده است، اما مسجد جامع اربد بیشترین شهرت و جاذبه توریستی را به دلیل اهمیت تاریخی و جایگاهش در مرکز تجاری این شهر به خود اختصاص داده است.

 

منبع:شبستان

درباره نویسنده