ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

مسجد افضلیه؛ مسجدی با گلدسته‌های زیبا و معماری سنتی

مسجد افضلیه در خیابان فداییان اسلام شهر ری، مسجدی کوچک با گلدسته‌های زیبا و رنگ و لعاب مساجد تاریخی دارای معماری سنتی و جزء میراث ملی کشورمان است.

مسجد افضلیه در سمت شرقی خیابان فداییان اسلام شهر ری مسجدی کوچک با گلدسته ای زیبا و رنگ و لعاب مساجد تاریخی دارای معماری سنتی واقع شده است.

این مسجد از نوع پلان دو ایوانی با تزیینات کاشیکاری ،تلفیق کاشی و آجر و کتیبه های کاشی است.اسم این مسجد برگرفته از نام بانی آن،یعنی مرحوم حاج علی اکبر افضلی است که در سال ۱۳۵۰ درگذشته و او را در یکی از حجره های جنوبی مسجد دفن کرده اند.

این مسجد زیبا و مینیاتوری از آثار پیر معماری سنتی ایران، استاد حسین لرزاده است که از نوع دو ایوانه بوده و دارای تزیینات کاشی کاری و کتیبه های فراوانی در نمای داخلی صحن و نیز سردر ورودی می باشد. این مسجد در تاریخ ۱۳۲۸ (هجری شمسی)برابر با ۱۳۶۸(هجری قمری)ساخته شده است.

ورودی در مسجد هم شیوه معماری پر از رسمی‌سازی، مقرنس، کاسه‌سازی و گره‌سازی استاد لرزاده خودنمایی می‌کند. فضای داخل مسجد هم از هنر او بی‌بهره‌ نیست و درکاشیکاری‌ها و ساخت قسمت‌های مختلف بنا ظرایف استادانه‌ای به کار رفته است.

وجود آرامگاه خانوادگی و قرائتخانه استاد لرزاده هم بر اهمیت این مسجد افزوده است. بنابراین مسجد افضلیه با این وجوه اهمیت چندگانه جزئی از هویت، پیشینه و میراث فرهنگی محله ابن‌بابویه و شهرری محسوب می‌شود.

شبستان

درباره نویسنده