د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

«مرمت خانه فکری» بندرلنگه در دستور کار قرار گرفت

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در شورای برنامه‌ریزی شهرستان بندرلنگه برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص داده‌ شده است.

 از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، محمد محسنی روز چهارشنبه در این خصوص افزود: این عمارت تاریخی یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه بوده که بارها در سال‌های گذشته مرمت و مرمت اضطراری شده است.

وی ادامه داد: خانه فکری توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه در دوران قاجاریه ساخته‌شده است که با بادگیرهای بلند و زیبای خود یکی از الگوهای اصلی معماری جنوب کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: بنای فکری در ورودی شهر بندرلنگه، محله پاکَرَتی‌ها (pa karati) واقع‌شده و در بهمن سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

شایان ذکر است، سنگ ، ساروج و گچ مصالح بکار رفته در ساخت خانه فکری، سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاه گله. قرار گرفتن خانه فکری در ارتفاع پنج متری از سطح زمین، وجود راهروها، بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.

خانه فکری با سه هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت دارای یکهزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا بوده و روزگاری به عنوان سکونت گاه و مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشت و به همین علت در ساخت این بنا ۲ بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شد.

وجود پنج بادگیر، ۲ زیر زمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه های زیبای خانه قدیمی فکری بوده و متناسب با فرهنگ و نیاز صاحب‌خانه و مهمانان احداث شده است.

ایرنا

درباره نویسنده