ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

مرمت اضطراری مسجد سید اصفهان ردیف اعتباری می‌گیرد

مسجد سید اصفهان که سال‌هاست در گیرودارِ مدیریت چندگانه دچار آسیب‌های جدی در معماری و تزیینات شده، در پایش های دوره‌ای میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد و بودجه مرمتی دریافت می‌کند.

پس از انتشار گزارش‌های ایرنا پیرامون شرایط دشوارِ مسجد سید اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان در سایت اطلاع‌رسانی اش اعلام کرده است که گرچه این بنای تاریخی_ مذهبی به طور مستقیم در اختیار آنها نیست اما آن را در برنامه پایش‌های دوره ای خود قرار خواهد داد و در بودجه سالِ جاری ، رقم اعتباری مناسبی برای مرمت‌های اضطراری آن لحاظ می‌کند.

بی‌توجهی نسبت به بنای قاجاری مسجد سید در گیر و دارِ مدیریت چندگانه شرایط نامطلوبی را برای این مسجد تاریخی و مهم اصفهان رقم زده است. نبود همگرایی و تعامل کافی اداره کل میراث فرهنگی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره کل اوقاف و تولیت مسجد سید از دلایل اصلی این وضعیت به شمار می‌آید.

گفته می‌شود اداره مسجد سید با تولیت پیش می رود و هیات امنایی ندارد. میراث فرهنگی اصفهان اما اختلاف نظرها در تولیت مسجد را ریشه بسیاری از مشکلات مسجد و حل این اختلاف نظرها را وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه دانسته بود اما حالا این نهاد در واکنش به سلسله مصاحبه های ایرنا پیرامون پیگیری دلایلی که مسجد سید را در شرایط نامطلوب قرار داده اعلام کرده است که تلاش دارد مشکلاتِ پیرامونِ هیأت امنا این مسجد را حل و فصل کند.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، سرپرست این اداره کل گفت: متأسفانه عمده مشکلات ما با بناهایی است که به‌صورت مستقیم در اختیار این اداره‌کل قرار ندارند، روی همین اصل تلاش داریم تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده و توان کارشناسی خود این بناهای تاریخی ازجمله مسجد سید اصفهان را هم مورد پایش قرار دهیم.

حمید رضا محققیان افزود: با توجه به بروز مشکلات متعدد در این مسجد تاریخی، از یک‌سو تلاش داریم تا با ایجاد تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط مشکلات مربوط به هیئت‌امنا این مسجد را حل‌وفصل کنیم و از سوی دیگر تلاش داریم تا در بودجه سال جاری، رقم اعتباری مناسبی را برای مرمت‌های اضطراری در این بنای تاریخی لحاظ کنیم.

بی‌توجهی نسبت به بنای قاجاری مسجد سید شرایط نامطلوبی را برای این مسجد تاریخی و مهم اصفهان رقم زده است؛ مدیریت چندگانه و نبود همگرایی و نبود تعامل کافی اداره کل میراث فرهنگی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره کل اوقاف و تولیت مسجد سید از دلایل اصلی این وضعیت به شمار می آید. اداره مسجد سید با تولیت پیش می رود و میراث فرهنگی اصفهان اختلاف نظرها در تولیت مسجد را ریشه بسیاری از مشکلات مسجد و حل این اختلاف نظرها را وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه دانسته است. در عین حال مرکز رسیدگی به امور مساجد بر این باور است که اختلاف بین این دو گروه موجب شده این مسجد هیات امنایی که بتواند به امور مسجد به بهترین شکل ممکن رسیدگی کند، نداشته باشد.

اداره کل اوقاف اصفهان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد، داشتن دو امام جماعت برای مسجد سید را مانعی بر سرراه تعیین هیات امنا خوانده، منطقی ندانسته و به ایرنا گفته، اداره کل میراث فرهنگی چندین سال است تنها وعده مرمتِ مسجد را داده و این وعده ها را عملی نکرده است. این در حالی است که میراث فرهنگی پیشتر گفته بود که در خصوص مرمت های جزئی و کلی مسجد سید کوتاهی نکرده و از آن گذشته، این بنا به طور مستقیم در اختیار آن ها نیست و اداره کنندگان آن باید تعامل بهتری با میراث فرهنگی داشته باشند.

نوادگان و خاندان سید محمدباقر شفتی معروف به « حجت الاسلام » از فقیهان مشهورِ دوره قاجار و بانی ساخت مسجد سید نیز منکرِ ریشه مشکلات مسجد سید در اختلافِ بین این خاندان شده‌اند و چنین ادعاهای را فرافکنی خوانده اند.

مسجد سید اصفهان از آثار با شکوه دوران قاجار است، چنان که در کتیبه ایوان آن آمده در سال ۱۲۵۵ به اتمام رسید. این بنای تاریخی در زمان محمد شاه قاجار به همت حجت الاسلام حاج سید محمد باقر شفتی که از روحانیان بزرگ اصفهان و از مراجع عالی قدر تشیع در زمان خود بود، پایه گذاری شد.

ایرنا

درباره نویسنده