پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

ماجرای ساخت و سازهای غیرمجاز دانشگاه الزهرا در ده ونک / شهرداری تهران: مجوز ندارند

«با وجود اخطار اولیه، حدود ۴۰ روز بعد مجدد دانشگاه الزهرا بدون اخذ مجوز دوباره فعالیت های عمرانی خودش را از سر می گیرد که در هفته گذشته مجدد جلوی فعالیت آنها گرفته می شود و اخطار دوباره ای دریافت می کنند که برای گرفتن مجوز به معاونت معماری و شهرسازی مراجعه کنند. اکنون دانشگاه هیچ ساخت و ساز ی انجام نمی دهد و تا زمان اخذ مجوز اجازه فعالیت عمرانی به آنها داده نمی شود.»

هفته گذشته بود که خبرهایی درباره ساخت و ساز غیرمجاز دانشگاه الزهرا(س) در محدوده ده ونک به عنوان طرح توسعه این مرکز دانشگاهی و سکوت و انفعال شهرداری تهران درقبال این موضوع منتشر شد، اما پیگیری ها از شهرداری منطقه ۳ تهران نشان می دهد که اصل ماجرا چیز دیگری است.
به گزارش همشهری؛ دانشگاه الزهرا(س) در محله ده ونک چند سالی می شود که بر سر تملک خانه‌هایی که ساکنان اش چند دهه است در آنجا اقامت دارند با ساکنان این خانه ها دچار اختلاف و کشمکش است. دانشگاه الزهرا(س) در همان زمان بیانیه ای پیرامون این موضوع و قانونی بودن ادعای مالکیت اش بر این خانه ها صادر کرده بود که در بخشی از آن آمده بود:«این زمین‌ها در تاریخ ۴ شهریور سال ۸۱ با تقاضای دانشگاه از دولت و به موجب مصوبه ت۲۱۲۴۰ و ﻫ۲۷۰۰۷ که مقرر می‌دارد براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی، تصمیمی به شرح زیر به هیأت وزرا جهت اجرا ابلاغ می‌گردد، به دانشگاه الزهرا (س) واگذار شده است.»
خانه‌های مورد مناقشه ده ونک مجموعه‌ای از چند خانه است که بیش از ۸۰ سال قبل برای کارمندان و کارگران کارخانه ماسک سازی و نساجی که در این محل قرار داشت ساخته شده بود، خانه‌هایی که درست پشت ساختمان دانشگاه الزهرا(س) قرار دارد.

دانشگاه الزهرا مجوز ساخت و ساز ندارد

هرچند این مناقشه و دعوای چندین ساله میان دانشگاه الزهرا(س) با اهالی ده ونک بر سر مالکیت خانه ها هیچ ارتباطی با شهرداری تهران ندارد و این موضوع کاملا خارج از حیطه اختیارات و وظایف مدیریت شهری است، اما همان طور که اشاره شد مطالبی در فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه این دانشگاه بدون دریافت مجوز و به صورت شبانه اقدام به ساخت و ساز و توسعه فضای خود کرده و شهرداری تهران هم هیچ برخوردی با این تخلف آشکار نمی کند! هرچند این ساخت و ساز در داخل فضای دانشگاه است، اما برای فعالیت عمرانی باید از شهرداری اخذ مجوز کند. شهرداری منطقه هم تایید می کند که دانشگاه الزهرا(س) فعلا مجوزی برای ساخت و ساز ندارد و تا زمان اخذ مجوز نمی تواند طرح توسعه خودش را اجرا کند.

اولین اخطار در مهر ماه

در این ارتباط رامتین محمدیاری مدیرروابط عمومی شهرداری منطقه به همشهری می گوید:« طبق اسناد موجود، اراضی که دانشگاه الزهرا(س) به دنبال ساخت و ساز و اجرای طرح توسعه دانشگاه در آنها است در مالکیت این مجموعه قرار دارد و تنها مشکل قانونی که وجود دارد به بحث اخذ مجوز ساخت و ساز از شهرداری تهران بر می گردد. در واقع تنها مشکل طرح توسعه دانشگاه الزهرا(س) نداشتن مجوز از شهرداری است و به همین دلیل تاکنون دومرتبه جلوی این ساخت و ساز گرفته شده است. نخستین بار در اوایل مهر ماه بود که دانشگاه شروع به گوبرداری کرده بود و شهرداری ناحیه ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت آنها، به دانشگاه اخطار می دهد که اقدام به اخذ مجوز کنند.»

جلوگیری مجدد از ساخت و ساز غیر مجاز دانشگاه

روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ در ادامه تاکید می کند با وجود اخطار اولیه و جلوگیری از اجرای طرح توسعه دانشگاه تا زمان اخذ مجوز، دانشگاه الزهرا(س) بدون مجوز دوباره فعالیت خودش را از سر می گیرد که اینبار هم ضمن صدور اخطار مجدد، برای دومین بار جلوی ساخت و ساز آنها گرفته شده می شود.
محمد یاری در این رابطه می‌گوید:«با وجود اخطار اولیه، حدود ۴۰ روز بعد مجدد دانشگاه بدون اخذ مجوز دوباره فعالیت های عمرانی خودش را از سر می گیرد که در هفته گذشته مجدد جلوی فعالیت آنها گرفته می شود و اخطار دوباره ای دریافت می کنند که برای گرفتن مجوز به معاونت معماری و شهرسازی مراجعه کنند. اکنون دانشگاه هیچ ساخت و سازی انجام نمی دهد و تا زمان اخذ مجوز اجازه فعالیت عمرانی به آنها داده نمی شود.»
عصر ایران

درباره نویسنده