د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

فصل دوم کاوش باستان‌شناسی تپه تم گاوان جیرفت در حال اتمام است

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت گفت: فصل دوم از کاوش باستان‌شناسی تپه تم گاوان جیرفت که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شده بود، در حال اتمام است.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، قادر شیروانی روز دوشنبه افزود: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه نگاری انجام شده بود و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه های فرهنگی و تاریخی محوطه و با همکاری دانشگاه جیرفت در حال انجام است.

سرپرست پایگاه ملی محوطه های تاریخی جیرفت اظهار داشت: این تپه یکی از محوطه های چند دوره ای حوضه هلیل رود محسوب می شود که از نظر انجام مطالعات باستان شناختی و شناخت جنبه های مختلف فرهنگی منطقه حائز اهمیت است و در واقع کاوش این تپه می تواند اطلاعات را تکمیل و همچنین خلاء اطلاعات ادوار دیگر را پوشش دهد.

سرپرست پایگاه ملی محوطه های تاریخی جیرفت تصریح کرد: بیشترین اهمیت تپه از نظر تاریخی، دارا بودن لایه های استقراری عصر آهن (پیش از هخامنش) است و اطلاعات تاریخی و باستان شناختی ما از این دوره در مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران تقریبا اندک است.

شیروانی ادامه داد: امیدواریم که کاوش های باستان شناختی در محوطه تم (تمب) گاوان ابعاد تازه ای را از این سکونتگاه مهم در عصر آهن به ویژه از نظر معماری، هنر و ارتباطات فرهنگی روشن سازد.

تپه باستانی تُم (تُمب) گاوان حدود یک کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و بر اساس شواهد، سه دوره مهم فرهنگی یعنی عصر مس و سنگ، عصر مفرغ و دوره‌های تاریخی دیگری همچون هخامنشی و اشکانی را در خود نهان کرده است.

متاسفانه امروزه تنها بخش کوچکی از تپه به جا مانده و بخش اعظم آن در سالیان گذشته از بین رفته است که احتمالاً بیشتر آن مربوط به زمانی است که کوره های آجرپزی در اطراف آن فعال بوده اند.

جیرفت در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

ایرنا

درباره نویسنده