پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

عملیات اجرایی حسینیه تاریخی «کرمانی‌ها» در مشهد متوقف شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی در حسینیه کرمانی‌های مشهد (بنای تاریخی کوچه سلسبیل) در راستای حفظ و حراست از بناهای دارای متوقف شد.

به نقل از پایگاه خبری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، احسان زهره وندی روز سه شنبه افزود: با توجه به اینکه این بنا در محدوده بافت ارزشمند تاریخی ابلاغی شهر مشهد واقع شده است، از شهرداری درخواست کردیم از ادامه هرگونه ساخت و ساز در این مجموعه جلوگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکت مشاور این طرح بیان کرد: طبق آخرین نشست شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی بر اصلاح نقشه‌ها و حفظ این بنا تاکید شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به ملاحظات اجرایی و معماری و تا زمان تعیین تکلیف نهایی طرح مشاور در شورای فنی میراث فرهنگی استان، پروژه ساخت و ساز در حسینیه کرمانی‌های مشهد متوقف خواهد بود.

سال  ۱۲۰۹ خورشیدی که آقا محمد خان قاجار بــعــــد از شــکــست لطفــعلی خــان و فتح کرمان، دست لشکریانش را در تجاوز و غارت مردم باز می‌گذارد، عده‌ای از مردم این شهر برای حفظ جان و ناموسشان و بر سر ارادتی که به امام رضا (ع) دارند، به مشهد مهاجرت می‌کنند و همه در یک محله ساکن می‌شوند؛ مدتی که از استقرارشان می‌گذرد و زندگی روال عادی می‌یابد، تصمیم می‌گیرند حسینیه‌ای را برای عزادارای ایام محرم و روضه خوانی در محله های قدیمی مشهد به نام حسینیه کرمانی ها بنا کنند.

هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ایرنا

درباره نویسنده