ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

عمارت پیر آباد شهر ایلخچی آذربایجان شرقی

عمارت خشتی قاجاری پیر آباد در شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، شهر ایلخچی، در میان باغ پیر آباد واقع شده است. این باغ که به عنوان یکی از باغ های ایرانی زنده معرفی شده است. عمارت پیرآباد از دیرباز مکانی برای تجمع و گردهمایی مردم بوده که اهالی ایلخچی و روستاهای اطراف در اعیاد و مراسم و آئینی محلی بوده است و سوای اهمیت تاریخی و معماری اش از لحاظ آیینی و مذهبی در منطقه مورد توجه می باشد.

عمارت پیر آباد، از دیرباز، مکانی برای تجمع و گرده همایی مردم بوده است و اهالی ایلخچی و روستاهای اطراف، در اعیاد، مراسم و آیین های محلی، در آن جا گِرد هم می آیند. این بنا، یکی از قدیمی ترین و زیباترین خانه های خشتیِ تاریخی شهر ایلخچی می باشد. این باغ و بنای آن، ملکِ خصوصی نجفعلی ویرانی ، از معتمدان مردم ایلخچی بوده است که از دو قسمت حوض خانه و بخش مسکونی تشکیل شده است.

حوض خانه آن، علاوه بر حوض، سه فضای نشیمن در اطراف دارد. بخش مسکونی بنا، شامل یک انباری، آشپزخانه و دالان ورودی در طبقه همکف و یک اتاق نشیمن و پیش ورودی آن نیز در طبقه اول است.

قنات آبِ موجود در عمارت پیر آباد، از دیگر بخش های این بنا است. حوض سنگی هشت ضلعیِ این عمارت، بسیار زیبا و دارای آب همیشه روانی است که از قناتِ باغ منشعب می شود. این اثر، در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵، با شماره ثبت ۱۸۹۲۲، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

معماری منحصر به فرد این عمارت بنا به روایت یوسف کشمند از نوع طراحی های شیخ بهایی است و همچنین داری شگفتی های بی نظیری همانند به‌ علت معماری جالب عمارت، صدای آب درون آن پخش می‌شود و حس آرامش خاصی را به افراد می‌دهد. در زمان قدیم برای اینکه به آرامش برسند و روحی شاداب داشته باشند، چنین معماری جالبی را به کار برده‌اند.

یکی دیگر از نکات جذاب عمارت این است که وقتی به‌صورت ضرب‌در از گوشه‌ای به گوشه‌ای در حالت روبرو به‌آرامی صحبت می‌کنید، کسی که آن طرف سالن ایستاده است به‌راحتی می‌تواند صدای شما را بشنود. این درصورتی است که فرد نزدیک به شما، نمی‌تواند صدایتان را تشخیص دهد. این ویژگی از معماری هندسی شیخ بهایی محسوب می‌شود.

خبر روز

درباره نویسنده