چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

طرح جامع ۲۷ سکونتگاه‌ جنوبی ایران در مکران تا پایان سال تصویب می‌شود

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تلاش آن شورا برای تهیه و تصویب طرح‌های جامع سکونتگاه‌های منطقه مکران در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تا پایان سال جاری خبر داد.

 «خسرو دانشجو» با اعلام برگزاری سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بر تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق سیاست اقتصاد دریامحور در چهار استان جنوبی تاکید کرد.

وی گفت: در سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مکان‌یابی سکونتگاه‌های ساحلی سیستان و بلوچستان در قالب هشت پهنه مورد بررسی قرار گرفت و با کلیات آن موافقت شد.

دانشجو بیان‌داشت: مکان‌یابی و شناسایی ۲۷ نقطه ساحلی برای ایجاد شهرهای جدید در چهار استان جنوبی در شورای‌عالی بررسی خواهد شد تا ضمن تصویب مکان‌یابی آن مناطق، طرح جامع آن شهرها نیز تهیه شده و به تصویب برسد.

وی افزود: توسعه استان‌های جنوبی، ایجاد و استقرار صنایع مختلف و رونق اقتصاد دریامحور با توجه به سیاست‌های کلی نظام و ابلاغ رهبر معظم انقلاب در دستور کار و برنامه شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار گرفته است، تا بعد از مکان‌یابی و تهیه و تصویب طرح جامع برای سکونتگاه‌های جدید، برنامه عملیاتی و اجرایی آنها از سال ۱۴۰۳ با هماهنگی و همکاری استانداران استان‌های مورد اشاره و سایر دستگاههای اجرایی و مرتبط در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسوول توضیح‌داد: مقرر است تا طرح جامع این سکونتگاه‌ها در سیستان‌وبلوچستان آماده و تدوین شود که تهیه این طرح‌ها و مطالعات آنها بر مبنای نیازها، ظرفیت‌ها و تهدیدها و همچنین تجربیات موفق سایر کشورهای جهان در این زمینه انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا تهیه و تصویب طرح های جامع سکونتگاه‌های منطقه مکران در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تا پایان سال انجام شود.

دانشجو تصریح‌کرد: همه کارشناسان معتقدند که مراکز جمعیتی به‌جای فلات مرکزی ایران که دارای مشکلات متعددی همچون آب و سایر موارد است، باید در جنوب استقرار یابد که البته این کار به‌تدریج و با بررسی‌های همه‌جانبه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سواحل جنوبی حتی از ۱۰ درصد ظرفیت‌های این مناطق نیز استفاده نشده است، خاطرنشان‌کرد: تلاش خواهیم کرد تا بهره‌مندی کشور را از ظرفیت‌های جنوب ایران افزایش دهیم.

ایرنا

درباره نویسنده