س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

طراح مرقد بنیانگذار انقلاب کیست؟

پرویز مویدعهد معمار بخش‌های اصلی حرم حضرت امام خمینی (ره) است که چند سال پیش از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار  یکی از مسائل مهم در رشته معماری، طراحی اماکن زیارتی و همچنین بنا‌های مشهور است. هویت معماران همانند دیگر هنرمندان با آثارشان در اذهان می‌ماند. به طور مثال نام شیخ بهایی با آثاری همچون حرم حضرت امام رضا (ع)، مسجد امام و… در تاریخ و یاد‌ها مانده است.

حرم حضرت امام خمینی یکی از بنا‌های بزرگ و مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که طراحی آن را پرویز مویدعهد برعهده داشته است. این بنای متبرک که یکی از محکم‌ترین سازه‌ها با مقاومت در برابر ۱۰ ریشتر زلزله است، در مساحتی به وسعت۶۰۰ هزار متر مربع و مسقف ساخته شده که اسکلت‌های فولادی گنبد آن ۳۴۰ تن وزن دارد.

آرامگاه پنج گنبد دارد که ارتفاع گنبد طلایی آن ۶۸ متر برابر با سال فوت امام (۱۳۶۸ خورشیدی) است. چهار مناره‌ی اطراف آرامگاه از فوندانسیون، ۹۱ متر ارتفاع دارند که برابر با طول عمر امام خمینی (ع) است. ارتفاع ستون‌های داخلی آرامگاه به ۴۲ متر می‌رسد که برابر با سال شروع نهضت آیت‌الله خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است.

گفتنی است پرویز موید عهد تحصیلکرده دانشگاه‌های بوزار و سوربن فرانسه و دارنده نشان دکتری معماری از دانشکده سلطنتی انگلستان بوده است. او طراح بناهایی، چون مصلی تهران، محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران، مدرسه سن‌لوئی، خاتم‌کاری تالار بزرگ ساختمان مجلس شورای ملی، نمای جنوبی ساختمان حج و زیارت بوده و در مرمت و بازسازی تزئینات کاخ گلستان دست داشته است.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان،

درباره نویسنده