س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

طاق‌ بستان کرمانشاه، شاهکاری از معماری ساسانی!

کرمانشاه مقصدی بی‌نظیر برای تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار همچون طاق‌بستان است.

کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده که کاوش‌های باستان‌شناسی زیادی در اطراف آن انجام شده است. طاق‌بستان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. اگر بازدید از این جاذبه‌ تاریخی برای شما جذاب است، در اولین فرصت، خرید بلیط قطار و رزرو هتل کرمانشاه را انجام دهید و به این شهر سفر کنید. در ادامه مطلب، نکات بیشتری را در رابطه با طاق‌بستان و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن توضیح خواهیم داد. تا پایان همراه ما باشید.

معرفی طاق‌بستان

طاق‌بستان که در زبان محلی «طاق وسان» نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های باستانی کرمانشاه بوده که در شمال شرقی این شهر واقع شده است. دستور ساخت این بنا در سده سوم میلادی توسط اردشیر دوم صادر شد. جالب است بدانید که موقعیت جغرافیایی این سازه (قرارگیری در مسیر جاده ابریشم)، طبیعت و آب‌وهوای بسیار مطلوب کرمانشاه، دلیل این دستور بود؛ چراکه در آن زمان، پادشاهان ساسانی تمایل به ساخت بناهای مختلف در اطراف شیراز و تخت‌جمشید داشتند.

امروزه مجموعه تاریخی طاق‌بستان، به‌عنوان یک اثر باستانی پراهمیت، به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کرمانشاه تبدیل شده است که هنر و توانایی مردمان آن زمان را به‌تصویر می‌کشد. بااین‌که این بنای ساسانی بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است؛ اما هم‌اکنون نیز پذیرای علاقه‌مندان به تاریخ است. اگر بازدید از این اثر فوق‌العاده زیبای تاریخی و سایر جاذبه‌های شهر کرمانشاه برای شما جالب است، حتما به فکر رزرو و استعلام قیمت بلیط قطار برای سفر به این شهر باشید.

آشنایی با بخش‌های مختلف عمارت تاریخی طاق‌بستان

طاق وسان مجموعه‌ای عظیم از کتیبه‌ها، سنگ‌نبشته‌ها و نمادهایی است که در سه بخش مختلف طاق بزرگ، طاق کوچک و نقش‌برجسته بنا شده است. در ادامه، هر یک از این قسمت‌های این اثر تاریخی مهم را به‌صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.

طاق بزرگ

مهم‌ترین بخش این بنا، طاق بزرگ است که سنگ‌نگاره‌های آن تاج‌گذاری خسروپرویز را به‌تصویر می‌کشند. در کنار ورودی این طاق، سنگ‌نگاره دیگری از فرشتگان بال‌دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز، پرندگان و ماهیان وجود دارد که به‌نوعی نماد جشن و شادی آن زمان‌ها محسوب می‌شود. شاه، فروهر و آناهیتا (ایزد بانوی آب‌ها)، سه نماد و تندیس دیگری هستند که در این قسمت با جزئیات بسیاری به‌چشم می‌خورند. اگر تماشای این طرح و نقش‌های قدیمی برای شما جذابیت دارد، خرید بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این شهر را در برنامه تعطیلات نوروزی خود قرار دهید.

نقش‌برجسته

نقش‌برجسته تاج‌گذاری اردشیر دوم، یکی دیگر از بخش‌های مهم مجموعه گردشگری طاق‌بستان است که در کنار و سمت راست طاق کوچک قرار دارد. در این کتیبه، تاج‌گذاری نهمین پادشاه ساسانی (اردشیردوم) به‌تصویر کشیده شده است که در آن پادشاه در مرکز صفحه، اهورامزدا در سمت راست و زرتشت در سمت چپ او قرار دارد. تماشای دست چپ پادشاه که بر روی قبضه شمشیر است و دست راست او که حلقه روبان‌داری را از اهورامزدا می‌گیرد به‌همراه جزئیات بسیار ریز آن لحظه باشکوه، برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

طاق کوچک وستان

طاق کوچک بخش دیگری از این مجموعه است که مابین طاق بزرگ و نقش برجسته قرار دارد. در این طاق، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم به‌تصویر کشیده شده است که در کنار آن سنگ‌نوشته‌هایی به زبان پهلوی وجود دارد.

آدرس مجموعه بزرگ طاق‌بستان

طاق‌بستان که نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان در آن قرار دارد، در بلواری به همین نام (طاق‌بستان) در شهر زیبای کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۲۰:۳۰ پذیرای حضور گردشگران است. اگر شب را برای بازدید از طاق‌بستان انتخاب کنید، نورپردازی‌های آن شما را به‌وجد خواهد آورد.

معرفی جاذبه‌های اطراف طاق وستان

همان‌طور‌که در ابتدای مقاله اشاره شد، کرمانشاه مقصدی بی‌نظیر برای تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار همچون طاق‌بستان است؛ بنابراین، اگر به فکر سفری هیجان‌انگیز هستید، خرید و استعلام قیمت بلیط قطار کرمانشاه و بازدید از این شهر ایده بسیار خوبی خواهد بود. به‌منظور تجربه‌ای بهتر از سفر توصیه می‌شود که قبل از حرکت مناسب‌ترین هتل کرمانشاه را برای خود رزرو کنید. ازجمله مکان‌های گردشگری این شهر که اتفاقا در اطراف طاق‌بستان واقع شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

موزه طاق‌بستان

موزه سنگ، نام موزه‌ای تاریخی در محوطه مجموعه طاق‌بستان است که حدود ۴۵ اثر سنگی مربوط به دوره‌های قاجار و ساسانیان در آن نگهداری می‌شود؛ همچنین در این موزه ۱۴ سرستون مربوط به دوران ساسانیان نیز وجود دارد که هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

امام‌زاده ابراهیم

یکی از بناهای تاریخی و مذهبی مهمی که در اطراف طاق‌بستان و در فاصله ۹کیلومتری از مرکز شهر کرمانشاه واقع شده، بقعه امام‌زاده ابراهیم بوده که هر‌روزه پذیرای گردشگران بسیاری است.

پارک کوهستان و بام کرمانشاه

پارک کوهستان و بام آن، دیگر جاذبه تفریحی کرمانشاه بوده که در شمال شهر و در نزدیکی مجموعه طاق‌بستان واقع شده است. این پارک دو آبشار مصنوعی نورپردازی‌شده، فضای سبز و آلاچیق‌های زیادی دارد که یک روز بسیار عالی را برای شما خواهد ساخت. از بالای پارک (بام) نیز چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر نمایان هست که تماشای آن قطعا شما را به‌وجد خواهد آورد.

راهنمای خرید بلیط قطار و رزرو هتل کرمانشاه

اولین گام بعد از خرید نهایی بلیط سفر به کرمانشاه، رزرو بهترین هتل این شهر است. فلای تودی در سایت خود امکانی را فراهم آورده است که به‌راحتی و بدون مراجعه حضوری به شرکت‌های مختلف ریلی، تنها در عرض یک دقیقه بتوانید ارزان‌ترین بلیط‌های سفر به کرمانشاه را به‌صورت آنلاین و درلحظه خریداری کنید؛ علاوه‌بر‌آن، امکان رزرو بهترین هتل کرمانشاه نیز با بررسی جزئیات و نظرات مسافران قبلی از‌طریق این فروشگاه اینترنتی امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌جهت داشتن تجربه‌ای بهتر از اقامت در کرمانشاه توصیه می‌شود که در هنگام رزرو اقامتگاه به قوانین و مقررات آن مکان توجه ویژه داشته باشید؛ چنان‌چه، در رابطه با این موضوع یا فرایند خرید بلیط مشکلی برای شما به‌وجود آمد، می‌توانید با پشتیبانی سایت تماس حاصل فرمایید.

درباره نویسنده