ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

ضوابط تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده غیرتاریخی شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: پلاک‌هایی که مساحت آنان ۱۳۰ مترمربع و بالاتر است و در بافت فرسوده غیر تاریخی شهر اصفهان قرار دارند، می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب احداث کنند.

وحید مهدویان درباره ضوابط بومی تشویقی بافت فرسوده، اظهار کرد: پیرو ابلاغ مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مهرماه ۱۴۰۱ به‌کل کشور، ضوابط بومی شهر اصفهان توسط شهرداری تدوین و به کمسیون ماده ۵ ارسال شد به‌نحوی‌که بر مبنای این مصوبه و در چهارچوب ضوابطی در شهر اصفهان که در اقلیم این شهر ملاک عمل است و باید ضوابط بومی تشویقی بافت فرسوده تدوین و ملاک عمل قرار می‌گرفت.

وی افزود: در خردادماه سال جاری ضوابط کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و طی چندین جلسه کارشناسی موضوع توسط، کارشناسان و مسئولین مربوطه در کمیته‌های فنی که متشکل از نهادهایی همچون استادنداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه ذی‌ربط بود، موردبررسی و اصلاح قرار گرفت و در آبان‌ماه ۱۴۰۲ مورد تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و پس از طی مراحل قانونی و ارسال آن به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در آذرماه امسال به استانداری این مصوبه ارسال و در ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: کلیات مصوبه بر این مبنا است که تمامی پلاک‌هایی که عرصه اولیه آن یا همان مساحت سندی پلاک‌های آنها بالای ۱۳۰ مترمربع و بالاتر است و در بافت فرسوده غیر تاریخی قرار دارند، می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب بسازند همچنین اگر مساحت سند مالکیت از ۲۰۰ متر تا ۴۰۰ متر مربع بود علاوه بر استفاده مازاد بر کد مصوب، می‌توانند سطح اشغالشان را تا ۷۰ درصد احداث کنند.

مهدویان تصریح کرد: اگر پلاک‌ها از ۴۰۰ مترمربع بیشتر بود، می‌توانند دوطبقه مازاد بر کد مصوب احداث کنند به‌شرط اینکه مساحت زیر بنایی کلشان  زیر پنج هزار مترمربع باشد  و اگر مساحت زیربنا بالای پنج هزار مترمربع بود، شرط استفاده از دوطبقه مازاد ارسال به کمسیون ماده ۵ و اخذ مصوبه این کمیسیون است.

وی در پایان عنوان کرد: بسته تشویقی جدید، ابلاغی کمیسیون ماده ۵ در واقع فرصت طلایی برای سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده به‌شمار می‌رود و ظرفیت خوبی را برای نوسازی بافت های فرسوده غیر تاریخی در نظر گرفته که با استفاده از آن ساکنان این بافت‌ها می‌توانند جهت برخورداری از این فرصت به مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان مراجعه نمایند. همچنین شایان ذکر است معاونت شهرسازی و معماری جهت تسهیل و تسریع در صدور پروانه های تشویقی در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام به راه اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه‌های بافت ناکارآمد نموده تا شهروندان بتوانند در اسرع وقت از این مزایا بهره مند شوند.

ایسنا

درباره نویسنده