د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

ضرغامی: معماری در کشور حال خوبی ندارد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: معماری یکی از ویژگی‌های برجسته هویتی ایرانیان است که متولی روشنی ندارد و به آن توجه نشده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی  گفت: از جمله راهبرد‌های دولت مردمی ارتباط موثر با نخبگان است و این ارتباط صرفا تزئینی و فرمایشی نیست، بلکه باید عمیق و ناظر به خروجی‌های معتبر برای اقدام به نفع مردم باشد.
عزت الله ضرغامی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی در طول این دو سال نشست‌های مختلفی داشته و سعی شده از این نشست‌ها استفاده عملی شود، ادامه داد: دو نشست اخیرا با عنوان معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی برگزار شد.
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: عوامل و آسیب‌های معماری بررسی شده که تصمیم گرفتیم با نخبگان و اساتید پیشکسوت جلساتی برگزار کنیم.ضرغامی افزود: در جمع بندی جلسات به این نتیجه رسیدیم که معماری کشور متولی روشنی ندارد. به عنوان مثال ما سازمان نظام مهندسی داریم، اما در جلسات روشن شد که مسائل مهندسی متنوع است و آنقدر ماموریت دارند که کسی به معماری توجه نمی‌کند، همچنین دانشگاه‌های ما مشکل دارند، در مدل سازی و طرح‌های اجرایی نیز مشکلاتی وجود دارد و اگر کسی علاقه‌مند به معماری ایرانی اسلامی باشد نمی‌تواند راهنمایی دریافت کند.
وی گفت: در دبیرخانه مستقل که از مدت‌ها قبل در حوزه معاونت میراث فرهنگی تشکیل شد، پیشنهادات جلسات بررسی و جمع بندی می‌شود و در دولت گزارش مشروح به رئیس جمهور داده و وظیفه دستگاه‌ها مشخص می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اگر همه متولیان روی این موضوع متمرکز شوند، حتما وضعیت معماری از آنچه که هست فاصله می‌گیرد و شایسته فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی می‌شود.

صداوسیما

درباره نویسنده