ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

شورای شهر باید اصالت معماری و هویت اسلامی شهر را حفظ کند

معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه بجنورد گفت: ما نماد و اصالت اسلامی در شورای شهر فعلی ندیدیم و اگر شورای شهر بخواهد معماری اسلامی را در بجنورد لحاظ کند یکی از نمادهای مهم آن مساجد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: ما نماد و اصالت اسلامی در شورای شهر فعلی ندیدیم و اگر شورای شهر بخواهد معماری اسلامی را در بجنورد لحاظ کند؛ یکی از نمادهای مهم آن مساجد است، مثلاً مسجد جامع بجنورد که قدمتی صدساله دارد نباید آن‌گونه خراب می‌شد اما متأسفانه با یک سیاست غلط آن را تخریب کردند. 

وی گفت: خیلی از بزرگان ما در آن مسجد بزرگ شدند اما اصالت آن مسجد حفظ نشد و خراب شد و ازآنجایی‌که بودجه شهر دست نهادهای مذهبی نیست قشر مذهبی فقط می‌توانند مشورت دهنده ورود کنند اما تعیین‌کننده شهرداری بوده که خوب عمل‌نکرده است. 

مسجد دانشگاه بجنورد معماری اسلامی ندارد

معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه بجنورد نیز در حال حاضر به‌گونه‌ای ساخته‌شده که شبیه به معماری و هویت اسلامی نیست و به تعبیر خود کلاسیک درست کردند و حتی برخی کنار مسجد ایستادند و نفهمیدند که مسجد است چون اصالتش حفظ نشده است. 

وی در ادامه بیان کرد: در سر چهارراه هم اگر بجای مجسمه شهید، دیوارهلالی شکل بگذارند که یک زندگی‌نامه کوتاهی قرار داده شود به‌مراتب بهتر از مجمسه‌ای است که شاید شبیه به خود آن شهید نیز نباشد و همین‌ها است که هویت شهر را می‌سازد.

رابط نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان، بیان کرد: اگر شورای شهر با اقشار مختلف مشورت کند به این مسائل دچار نمی‌شود به فرض مثال آن استخر روبازی که در بش‌قارداش ساخته شد این‌ها اگر مشورت می‌شد واضح بود که چنین مکانی از استقبال عمومی برخوردار نیست و اگر واقعاً دغدغه بانوان داشتند می‌توانستند استخری داخل شهر باقیمت ارزان‌تر ایجاد کنند که همه بتوانند بهره ببرند و این‌همه مسیر را تا بش‌قارداش نروند اما اگر با قشر مذهبی مشورت می‌شد خروجی بهتر و مفیدتر می‌بود چون این‌همه خرج کذایی به درد خانم‌های ما نمی‌خورد و فقط هزینه زیادی آنجا شد و حالا بلااستفاده است.

فرهنگسراها باید برای معرفی بزرگان شهر برنامه داشته باشند

وی در ادامه تأکید کرد: من دانشگاه قزوین رفته بودم به‌صورت قدیمی ساخته‌شده اما تازه‌ساخت بود و وقتی پرسیدم گفتند ما یک مسجد قدیمی داشتیم دیدیم در حال خراب شدن است شبیه آن‌یک نمونه ساختیم تا آن طرح از بین نرود؛ باید اصالت را حفظ کنیم مثلاً در پارک شهر بجنورد خانه قدیمی زیبایی ساخته که استقبال هم شد اگر از این کارها زیاد شود خوب است. 

حجت‌الاسلام جمالی در خصوص فرهنگسراها که زیرمجموعه شهرداری است نیز عنوان کرد: در فرهنگسراها نیز باید کلاس‌هایی گذاشته شود که بافرهنگ ما ضدیت نداشته باشد و آداب‌ورسوم شهر را آنجا معرفی کرد مثلاً می‌توان بر روی غذاها و لباس‌های بومی تأکید کرد و باید بتوانیم زنده کنیم چون اگر الآن به عموم مردم اگر بگوییم نخبگان و علمای شهر یا محصولات بومی خودمان را نام ببرید نمی‌شناسند چون رسانه‌ای نشده‌اند. 

وی گفت: ما نتوانستیم یک فیلم خوب در مورد بزرگان بجنورد برای معرفی به دیگران بسازیم و فرهنگسراها می‌توانند نقش خوبی در این خصوص ایفا کنند. 

این فعال روحانی بیان کرد: اگر فرهنگسراها با بنیاد شهید تعاملی داشته باشد و شهدای شاخص را معرفی کنند و یا جای چنین تئاتری در شهر جاخالی است که معرف شهدای مدافع حرم باشد و الآن اگر از دانشجویان بپرسیم شهدای مدافع حرم استان چه کسی است شاید ندانند. 

معاون فرهنگی نهاد رهبری اظهار کرد:  ما به جوانان الگوی خوبی را معرفی نمی‌کنیم بعد می‌بینیم شبیه کسانی می‌شوند که الگوی خوبی نیستند و پوشش و حتی تکه کلام آن‌ها شبیه همان می‌شود.

فارس

درباره نویسنده