پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

شهر بادگیرها و خانه های خشتی؛ سفری به قلب تاریخ و معماری اصیل ایران

شهر یزد از شهرهای تاریخی و مهم در کشور است. این شهر در میان کویر دشت لوت واقع شده و از لحاظ تاریخ و معماری بسیار غنی است. در این شهر تاریخی چندین جاذبه دیدنی و تماشایی وجود دارند که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می کشانند.

شهر یزد با قدمت زیاد، طبیعت دیدنی و معماری خاص جزو مقاصد خوب گردشگری در ایران محسوب می شود. یزد را با خانه های خشتی و بادگیرها می شناسند. در این متن نیز سعی داریم شما را با این شهر زیبا آشنا کنیم تا در هنگام تصمیم برای سفر به این شهر تاریخی برنامه ریزی خوبی داشته باشید. با سفر به این شهر گویی در تاریخ قدم خواهید گذاشت و با معماری اصیل ایرانی آشنا خواهید شد.

آب و هوای یزد

شهر کویری یزد به دلیل موقعیت قرارگیری خود همواره گرم و خشک و بیابانی است. این شهر در اغلب ماه های سال آب و هوای بسیار گرم و آفتاب سوزانی دارد. چنین هوایی ممکن است برای خیلی از افراد اذیت کننده باشد. شاید جالب باشد بدانید برای خلاف روزهای گرم و سوزان، در شهر یزد شب های سردی را تجربه خواهید کرد؛ بنابراین بهتر است قبل از سفرتان به این موارد آگاهی داشته باشید و با بررسی وضعیت هوایی، با به هرماه بردن لباس های مناسب راهی سفر شوید.

بهترین زمان سفر به یزد

باتوجه به آب و هوای شهر یزد، می توان گفت فصل بهار هوا برای سفر به این شهر گزینه خوبی محسوب می شود. در شهر یزد گل های بهاری بسیار زیبا هستند و مردم از سفر در تعطیلات نوروز و در طول فصل بهار لذت می برند. در بهار می توانید آب وهوای خنک و معتدلی را در یزد تجربه کنید. همین امر سبب می شود تا گردشگران زیادی راهی این شهر تاریخی شوند و از شهر خشتی بی نهایت زیبا بازدید کنند.

اقامت در شهر یزد

باتوجه به اینکه شهر یزد توریستی است، همین مورد سبب می شود تا بدون درنظرگرفتن آب وهوا در طول سال میزبان مسافران زیادی باشد که با خرید بلیط هواپیما یزد تهران برای چند روز به خودشان استراحت می دهند؛ بنابراین محل های اقامت در این شهر به وفور یافت می شوند. از هتل های مدرن و سنتی گرفته تا هتل آپارتمان و اقامتگاه های بوم گردی. هریک از این محل های اقامت ویژگی و مزایا و معایبی دارند که باتوجه به سلیقه و علاقه افراد انتخاب می شوند. معمولاً در میان این ها، اقامتگاه های بوم گردی طرف داران زیادی دارند. این اقامتگاه ها در خانه های خشتی دایر شده اند و همین تاریخی بودن ساختمان ها حس خوبی به مسافران منتقل می کنند. برخی از این خانه ها عبارت اند از چخماق، شهرزاد، خانه مفیدی و کهن کاشانه و غیره.

شهر بادگیرها و خانه های خشتی؛ سفری به قلب تاریخ و معماری اصیل ایران

سوغاتی یزد

در هر سفری خرید سوغاتی برای افراد لذت بخش است. در شهر یزد نیز بعد از گشت وگذار و بازدید از جاهای تاریخی با معماری های خاص می توانید انواع سوغاتی های خوراکی یا وسایل یادگاری خریداری کنید. برخی از مشهورترین سوغاتی های این شهر عبارت اند از باقلوا یزدی، قطاب، حلوا ارده، لوز یزدی، سوهان، ترمه های رنگارنگ، سفال و سرامیک، طلا و نقره و فرش و زیلو و غیره.

خانه های خشتی یزد

یزد اولین شهر خشتی دنیا به شمار می رود و با ورود به این شهر گویی از دروازه های تاریخ وارد زمان دیگر می شوید. این شهر قدمتی نزدیک به پنج هزار سال دارد و جاذبه های دیدنی آن در یونسکو و میراث ملی ثبت شده اند.

در این شهر خانه ها بسیار زیبا با معماری منحصربه فردی قرار دارند، اکثر ساختمان ها از جنس خشت بوده و در سراسر شهر هم سطح هستند. تماشای این همه زیبایی به صورت یکجا برایتان جالب خواهد بود.

همگردی

درباره نویسنده