د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

شهرهای آذربایجان دستخوش تغییرات بی‌برنامه در بافت فرهنگی

تغییرات بدون برنامه در معماری و هویت فرهنگی شهرهای استان به ویژه تبریز خرده فرهنگ‌های محلات را به فراموشی سپرده است.

شوراها و شهرداری‌ها در تمام کشور برای یک سری اهداف مشخص تشکیل یافته‌اند اما برخی از اهداف این دو نهاد آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. فرهنگ اگرچه متولی خاص خودش را دارد و مستقیما به شوراها و شهرداری‌ها مرتبط نیست اما حفظ بافت و تعالی فرهنگی و طراحی نقشه جامع فرهنگی محلات از جمله وظایف این نهاد عمومی است.

محلات تبریز و شهرستان‌های استان با تمام خرده فرهنگ‌های متفاوت به صورت یکسان و با رویکرد ثابت فرهنگی اداره و خدمت‌رسانی می‌شوند و همین مساله مشکلاتی را به وجود آورده است. دراینباره سراغ سردرود رفتیم که فاصله کوتاهی با مرکز استان دارد اما از منظر حفظ و تعالی بافت فرهنگی  دارای دغدغه یکسانی با تبریز است.

آرزو مبصر، عضو شورای شهر سردرود در گفت‌وگو با آناج و در پاسخ به اینکه در راستای شناسایی و انجام فعالیت درباره خرده فرهنگ‌های محلات کاری انجام شده یا خیر اظهار داشت: این مساله همان حس مکان است که روی شما تاثیر می‌گذارد و رفتارتان را با توجه به مکان تغییر می‌دهید. متاسفانه در آذربایجان هویت فرهنگی و بافت معماری قدیم در حال نابودی است؛ وقتی بافت معماری از بین می‌رود ناخودگاه تغییر فرهنگ رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه این تغییر فرهنگ مشکلات متعددی ایجاد می‌کند، توضیح داد: متاسفانه سردرود هم مستثنی از این قضیه نیست و فرهنگ‌های متفاوت با هویت اصلی شهر مخلوط شده و هویت شهر تغییر یافته است. چون برنامه‌ای برای حفظ هویت شهرها وجود ندارد. از لحاظ بافت معماری و شهرسازی وقتی به شهرهایی مانند یزد، کاشان و اصفهان وارد می‌شویم کاملا حس می‌کنیم که وارد شهر دیگری شدیم و حس مکان وجود دارد اما شما در تبریز و دیگر شهرهای استان این مساله را نمی‌بینید.

عضو شورای سردرود با اشاره به تغییرات بی برنامه در هویت و معماری شهر گفت: همین مساله باعث شده تا هویت فرهنگی ما با مشکلاات متعددی مواجه شود. من تلاش زیادی برای حوزه فرهنگ انجام دادم اما در شورا من تنها نیستم و شاید برای دیگر اعضا امروز تملک یک زمین اولویت باشد. زیرا تاثیر مسائل فرهنگی زمانبر است و در همان لحظه دیده نمی‌شود.

منبع:آناج

درباره نویسنده