ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

سندمالکیت برای خانه‌های ۸سال ساخت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی قم صادر می‌شود

رییس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی قم با اشاره به صدور سند به سکونت‌گاه‌های غیررسمی دارای محدوده مصوب، گفت: سند مالکیت رسمی برای اراضی دارای ابنیه احداثی قبل از سال ۹۴ در سکونت‌گاه‌های غیررسمی این استان برای افراد فاقد مسکن صادر می‌شود.

علی طاهری‌نیا روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: اراضی دولتی واقع در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی مصوب که در مالکیت وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری که توسط اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی قبل از تاریخ سال ۹۴ تصرف و در آن بنا احداث و از آن بهره‌برداری کرده باشند؛ مشمول این طرح می‌شوند.

وی ادامه داد: نداشتن مسکن توسط متقاضی و همسر و عدم دریافت زمین از نهادهای دولتی جهت احداث خانه، امکان بهره‌برداری هر یک از متصرفین صرفاً از یک قطعه زمین و مطابقت بنای احداثی با طرح‌های مصوب شهری از شرایط مهم واگذاری دراین طرح است.

طاهری‌نیا از افزایش تمایل به نوسازی و استحکام بنای مسکونی، امکان صدور پروانه و پایان کار، تعریض و بهسازی معابر، امکان استفاده از سند جهت انجام امور بانکی و اداری، بسترسازی جهت افزایش سرمایه‌گذاری در محلات شهر و امنیت در مالکیت واحد مسکونی و ایجاد حس تعلق خاطر را از مزایای دریافت سند در سکونتگاه‌های غیررسمی دارای محدوده مصوب، نام برد.

وی گفت: افراد دارای شرایط در مرحله نخست باید در سامانه تسهیلات بافت فرسوده به نشانی facility.udrc.ir پیش ثبت‌نام خود را نهایی کرده و سپس متقاضی به همراه مدارک ملکی، کارت ملی، قبض آب یا برق به اداره واگذاری معاونت املاک اداره کل راه و شهرسازی قم مراجعه نمایند.

وی تصریح کرد: متقاضیان جهت اخذ سند مالکیت رسمی طبق دستورالعمل اجرایی بند«م» تبصره یازده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تا پایان سال جاری مهلت دارند.

بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر قم دربافت فرسوده قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر از مردم شهر را در خود جای داده‌است. همچنین در شهر قم حدود ۲ هزار و ۱۶ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی وجود دارد که شامل ۱۵ محله می‌شود.

ایرنا

درباره نویسنده