پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

سقف شیبدارجلوه بخش ساختمان

 

سقف پناهگاه ساختمان بوده و علاوه بر استحکام و زیبایی به عنوان هویت ساختمان شناخته می شود. از این رو می توان آن را به عنوان اصلی ترین اجزای ساختمان معرفی نمود و با یک دید تخصصی آن را طراحی و اجرا نمود.

 

انواع سقف

سقف یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان به حساب آمده و دارای انواع مختلف و متنوعی می باشد. سقف ها از نظر نوع ساخت و عملکرد سازه ای با توجه به شرایط مختلف اجرا می گردند. به طور کلی سقف ها در برابر نفوذ بارش، گرما و سرما به داخل بنا نقش بسزایی دارند. سقف ها به دو دسته کلی سقف صاف سقف شیبدار تقسیم می شوند.

 

در معماری نوین سقف های صاف برای مراکز تجاری و اداری مورد استفاده قرار گرفته و ساخت و اجرای آن ها به مراتب آسان تر از سقف های شیبدار می باشد. معمولا از سقف های شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد، نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرتی کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبایی که به نسبت سقف های مسطح دارند علاوه بر سازه های تجاری بیشتر برای بناهای مسکونی استفاده می شوند.

 

سقف شیبدار

در زمان ساخت بنا چیزی که انتخاب آن ذهن شما را حسابی به چالش می کشد انتخاب سقف می باشد. همان طور که گفته شد وظیفه سقف حفاظت از خانه و افراد ساکن در خانه می باشد. سقف های شیبدار نوعی از سقف ها هستند که به دلیل ظاهر زیبایشان، کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. سقف شیبدار همان طور که از اسمش پیداست به سقف هایی گفته می شود که در ابتدا و انتهای سقف اختلاف ارتفاع چشمگیری وجود دارد.

 

سقف های شیبدار علاوه بر تاثیری که در زیبایی نمای ساختمان دارند در داخل ساختمان با افزایش ارتفاع سقف باعث بزرگتر شدن حجم داخلی ساختمان خواهند شد و مکانی جهت یک اتاقک کوچک یا همان اتاق زیر شیروانی را ایجاد می کنند. 

 

استفاده از این نوع سقف ها دارای مزایای بسیاری بوده که باعث محبوبیت آن ها در ایران و دیگر نقاط جهان شده است. اولین و مهم ترین مزیت اجرای سقف شیبدار، نحوه ساخت و نصب آن ها می باشد که بسیار ارزان تر و ساده تر از دیگر سقف ها می باشد. از دیگر مزیت های استفاده از این سقف ها مقاومت در برابر آب و هوای مرطوب می باشد به همین دلیل به وفور می توان این نوع از سقف ها را در شمال ایران مشاهده نمود.

 

سقف های شیبدار به علت شیبشان آب باران و برف را به صورت خودکار به پایین منتقل می کنند. همچنین در زمان بارش برف سنگین سقف ها دچار مشکل نخواهند شد و برف روی آن ها به راحتی زدوده می شود. سقف های شیروانی به تصفیه هوا نیز کمک خواهند نمود. در واقع شکل آن ها کمک می کند تا هوا در خانه به صورت بهتری جریان داشته باشد. از دیگر دلایل استفاده از این نوع سقف ها می توان به کاهش وزن سقف و در پیرو آن کاهش اندازه تیر و ستون ها اشاره نمود.

 

انواع پوشش سقف شیبدار

انتخاب پوشش سقف های شیبدار به عوامل متعددی بستگی دارد.علاوه بر احترام به سلیقه و حفظ ظاهری زیبا برای نمای ساختمان قصد داریم در این جا عنوان نماییم که چگونه پوششی برای سقف شما مناسب می باشد. در انتخاب نوع پوشش سقف های شیبدار سوال های متعددی طرح خواهد شد که پاسخ به این سوال ها بیان کننده نیاز شما و نوع پوشش مناسب برای بام شما خواهد بود. سوال هایی از این قبیل:

 

• وزن این نوع پوشش چقدر است و آیا به زیر سازی خاصی نیاز دارد؟

• آیا این نوع پوشش دارای تنوع رنگ و طرح می باشد؟

• آیا این نوع پوشش از استانداردهای لازمه برخوردار است؟

• آیا نصب و راه اندازی و نگهداری از این نوع پوشش آسان بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد؟

• آیا این پوشش بام مناسب شرایط اقلیمی و محیط زندگی ما می باشد؟

 

پاسخ به این سوال ها به شما کمک می کند تا بتوانید مناسب ترین نوع پوشش را برای بام خود انتخاب نمایید. 

 

در زیر انواع پوشش سقف های شیبدار را ارائه خواهیم داد.

 

آندوویلا

سقف های آندوویلا مقام نخست جهان را در اروپا و آسیا با بالاترین استانداردهای دنیا را بدست آورده و جایگزین مناسبی برای ورق های ایرانیت و شیروانی می باشد. پوشش های سقف آندولین از جنس سلولوز و بیتمون ساخته شده و استحکام فوق العاده ای دارد. طول عمر آن ها بالا بوده و قابل بازیافت می باشند. رنگ این ورق ها به صورت رنگدانه تولید گردیده و به مرور زمان رنگ خود را از دست نمی دهند. آن ها تنها محصولی هستند که رنگشان به صورت یکدست نبوده و دارای سایه روشن و خاصیت ضد زنگی و ضد پوسیدگی، عایق بودن در برابر رطوبت و انعطاف بالا می باشد.

 

اکروتایل

استفاده از این نوع پوشش ها ظرافت خاصی به سقف شما می دهد. این ورق ها که که با جنس پی وی سی معرفی بازار گردیده است از جنس پلی وینیل کلرید با پوشش رزین مهندسی ASA بوده که قابلیت ضمانت تا چندین سال را دارد. این محصول با توجه به گرما و تابش مستقیم خورشید در مناطق گرمسیر و جنوب کشور، بهترین محصول برای این مناطق می باشد. همچنین ورق پی وی سی جایگزین خوبی برای عموم افراد که نیاز مند محصولی با کیفیت عایقی مناسب وهمچنین مقرون به صرفه باشد

 

ورق پی وی سی برعکس ورق های فلزی نیازی به توری و پشم شیشه ندارد و همانند ورق فلزی سرو صدا ندارد امروزه در بسیاری از کارخانجات، انبارها و سوله ها از این محصول استفاده می کنند .

 

پوشش های سقف شیبدار سفالی در ایران بسیار تاریخپه قدیمی دارد و با معماری سنتی ما پیوندی عمیق دارد اما به دلیل سنگینی متریال سفال و نصب سخت آنها امروزه کاربرد کمتری داشته و آکروتایل ها جایگزین آنها شده اند.

 

تاپ تایل کره ورق سنگ ریزه روزر

تایل سنگ ریزه ای یا تاپ تایل یکی از محصولات پرطرفدار در صنعت پوشش سقف شیبدار می باشد. در هسته ی آن ها از گالوالیوم استفاده شده و روکش آن ها از آلومینیوم و زینک می باشد که با سنگ ریزه های طبیعی مزین گردیده است. تایل های سنگریزه ای از ۸ لایه تشکیل گردیده اند و به طور کلی ضخامت آن ها ۵ میلی متر می باشد.

 

تاپ تایل ها و یا همان تایل های سنگ ریزه ای یکی از پر طرفدارترین محصولات در صنعت پوشش می باشند. از مزایای استفاده از آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• حمل و نقل آسان و بدون ضایعات.

• مناسب برای هر نوع شرایط آب و هوایی.

• مناسب برای انواع سقف های شیروانی.

• دارنده انواع استانداردهای بین المللی.

• برتری نسبت به موارد مشابه به دلیل وجود آلیاژ و سنگ ریزه در آن ها.

• دارای وزن سبک و در عین حال بسیار مستحکم.

• دارای لایه مجهز.

• مقاوم در برابر تمامی بلایای طبیعی.

• مقاوم در برابر آتش سوزی.

• استحکام و ماندگاری بالا به دلیل آلیاژ گالوالیوم بکار رفته در لایه میانی آن ها. 

 

سقف شیبدار,سقف های شیبدار,انواع پوشش سقف شیبدار

 

انواع سقف شیبدار:

 

سفال بام یا سفال آلاچیق

سفال برگرفته از مواد اولیه خاک رسی با قدمت ۲۰۰۰ ساله می باشد. این نوع پوشش علاوه بر سازگاری با محیط زیست و ارائه زیبایی بافت سنتی توانسته است اعتماد و اطمینان کارآفرینان را کسب نماید. از مزایای استفاده از این نوع پوشش می توان به مواردی چون سازگاری با محیط، عمر طولانی، مقاومت بالا، مقاوم در برابر سرما و گرما، مقاوم در برابر طوفان و بادهای شدید، مقاومت در برابر باران های شدید و مقاوم در برابر آتش اشاره نمود. لازم به ذکر است که سفال صرفا جهت عایق و زیبایی ساختمان شما می باشد و سقف اصلی ایزولاسیون نصب شده در زیر آن ها است.

 

شینگل

شینگل محصولی جدید از ترکیه بوده و دارای استاندارد جهانی می باشد. در واقع شینگل رایج ترین نوع پوشش سقف های شیبدار در آمریکا و کانادا با بیش از صد سال قدمت می باشد. امروزه شینگل یکی از محبوب ترین پوشش های بام در کل جهان است. 

 

شینگل ها از دو لایه تشکیل گردیده اند که لایه اول همان لایه رویی و ظاهری شینگل بوده و توسط سنگ ریزه ای طبیعی نما شده است. در لایه دوم آن ها نوعی قیر قرار دارد پس از آن لایه فایبرگلاس اشباع شده قرار گرفته که باعث مقاومت شینگل می گردد. در لایه زیرین شینگل ها سیلیکون با مقاومت بالا قرار گرفته است. 

 

در واقع وجود تنوع از طرح و رنگ، اجرای سریع و آسان و تنوع در متریال شینگل موجب محبوبیت آن در بازار گردیده است. شینگل متریالی می باشد که علاوه بر دکوراتیو بودن بسیار سبک بوده و دارای خاصیت آب بندی بالایی می باشند. همچنین اجرای آن ها بسیار سریع بوده و مقاومت بسیار بالا در مقابل باد، طوفان شدید و تغیرات جوی و حرارت می باشد. این نوع پوشش ها بسیار بادوام بوده و می توان به راحتی بر روی آن ها تردد نمود. 

 

شینگل به دلیل انعطاف بالایی که دارد قابلیت اجرای هر سبک و مدلی در سقف شیبدار با آن وجود دارد. شینگل بهترین پوشش برای سقف شیبدار در این چند ساله اخیر شناخته شده است. به دلیل آب بندی صد در صدی که دارد و به علت نصب تخته مخصوص (تختهOSB) در زیر شینگ می باشد و همچنین عایق حرارت و صدا بودن این محصول، محبوبیت آن بیشتر شده است.

 

سقف شیبدار,سقف های شیبدار,انواع پوشش سقف شیبدار

سقف های شیبدار

 

تک تایل

تک تایل محصول به روز شده ورق های پی وی سی یا آکروتایل می باشد که با طرح و مدل های جدید و ساختاری نو وارد بازار شده است. این محصول نیز مشابه اکروتایل قابل اجرا در مناطق گرمسیر می باشد.

 

تک تایل طرح عثمانی با جنس پی وی سی و ابعادو اندازه اندوویلا جایگزین خوبی برای این ورق ها شده و به سقف ویلاها زبیایی دو چندانی می بخشد 

 

در ضخامت ۲، ۲.۵ و۳ میلیمتر در رنگ بندی متنوع با روکشASA  و مدل های ذوزنقه طرح سفال طرح عثمانی قابل ارائه می باشد.

 

سقف شیبدار,سقف های شیبدار,انواع پوشش سقف شیبدار

سقف شیبدار

 

 

 

منبع:BEYTOOTEH.COM

درباره نویسنده