س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

ساخت نخستین مسجد با انرژی خورشیدی در «مصدر» امارات

شهر مصدر در امارات که معماری آن به شکلی است که بر اساس انرژی تجدید پذیر ساخته شده است، نخستین مسجد خود را که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، می‌سازد.

به نقل از الوطن، شهر مصدر یک منطقه مسکونی در امارات متحده عربی است دارای یک طراحی منحصر به فرد در جهت حفاظت از محیط زیست است و برای ساخت یک مسجد طبق  استانداردهای جدید و حفاظت از محیط زیست تلاش می‌کند.

محمد البریکی، مدیر اجرایی اداره توسعه پایدار شهری شهر «مصدر» گفت: ما در طراحی و ساخت بسیاری از پروژه‌های انرژی بدون آلایندگی موفق عمل کرده‌ایم و این پروژه برای همه ما و شخصاً برای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما آن را در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد «کاپ ۲۸» اعلام می‌کنیم.

وی افزود: این پروژه بیش از یک محفل مذهبی، یک مرکز اجتماعی و یک عبادتگاه خواهد بود و ساخت آن همه را به سفری فرهنگی، مذهبی و زیست محیطی می‌برد و نمادی قوی از قدردانی ما از جامعه خواهد بود. ما متعهد به ایجاد پروژه هایی می‌کند که به نفع تمام بشریت است.

لوتز ویلگن،  رئیس طراحی شهر مصدر گفت: شعار شهر مصدر، همیشه کاهش انتشار گاز کربن و کمک به دیگران در انجام همین کار بوده است. تجسم این شعار از طریق ساخت مسجد، اقدامی منحصر به فرد است که ما به آن افتخار می‌کنیم. پس از ماه‌ها همکاری و مشاوره، طرحی را ایجاد کردیم که به طور یکپارچه زیبایی منحصر به فرد، اهمیت فرهنگی، عملکرد برتر و پایداری آن را با هم در می‌آمیزد.

وی افزود: ساختمان این مسجد، مساحتی بالغ بر دو هزار و ۳۴۹ متر مربع خواهد داشت و برای هزار و ۳۰۰ نمازگزار دارد و ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را در طول سال با استفاده از هزار و۵۹۰ متر مربع پنل های فتوولتائیک خورشیدی واقع در محل خود را تامین می‌کند. پنل‌های فتوولتائیک از نیم‌رساناها ساخته شده و با اتصال سیلیکون‌های نوع P و N شکل می‌گیرند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتائیک می‌تابد، به الکترون‌ها در آن انرژی بیشتری می‌بخشد.

وی تاکید کرد: پایه ساخت این مسجد از خاک کوبیده (جزء مصالح ساختمانی هوشمند) خواهد بود و وجود یک سری پنجره های طبقه ای بر روی پشت بام باعث می شود مکان با الگوهای نور طبیعی متوالی روشن شود و ستون های بیرونی امکان سایه اندازی را فراهم می‌کند. نور خورشید هنگامی که نمازگزاران از بیرون به راهروی داخلی مسجد می‌روند به آنان می‌تابد.

ویلگن افزود: انتخاب طراحی یک مسجد جنبه‌های متمایز بسیاری دارد و خاک کوبیده شده عایق بسیار خوبی محسوب می‌شود و به حفظ هوای گرم و هوای خنک کمک می‌کند و همچنین مقرون به صرفه است. این مسجد به شکلی طراحی شده است که پنجره‌های آن در سقف قابل باز و بسته شدن هستند و سیستم تهویه طبیعی ایجاد می‌کند و تهویه مطبوع را در ماه‌های زمستان و فضای مناسبی را برای نمازگزاران فراهم می‌کند.

این مسجد، مانند تمام پروژه های جدید شهر مصدر حداقل ۷۰ درصد از زباله‌های ساختمانی آن تجدید پذیر هستند  و از مواد محلی و بازیافتی تا حد امکان برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌شود. ازامکانات این مسجد، تجهیزات و استفاده از وسایلی است که نسبت به خشکسالی مقاوم است و طراحی باغ و محوطه سازی آن مصرف آب را تا ۵۵ درصد کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: علاوه بر رتبه انرژی صفر از موسسه بین المللی برای آینده زندگی، این ساختمان با هدف گواهینامه LEED؛ مدیریت انرژی و طراحی محیط زیست بالاترین گواهینامه بین المللی ساختمان سبز را دارا خواهد بود که توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده اعطا می‌شود و دارای چهار رتبه بندی پایداری مروارید  که بالاترین گواهینامه ساختمان سبز در امارات متحده عربی است، نیز خواهد بود.

همچنین طراحی این ساختمان به شکلی خواهد بود که رتبه “WELL Gold” مبتنی بر ایمنی و رفاه ساکنان ساختمان را نیز بگیرد. ساخت این مسجد قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود و تاریخ اتمام آن در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.

مسجد جدید، تنها یکی از چندین پروژه انرژی خالص صفر در شهر مصدر است. اولین ساختمان اداری با انرژی خالص صفر کشور (NZ۱) در ماه دسامبر رونمایی شد و دو ساختمان تجاری و مسکونی با انرژی صفر به عنوان ساختمان اصلی در حال ساخت هستند.

گفتنی است، شهر مصدر مقر آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) است. این شهر به منظور درگاهی برای شرکت‌های انرژی پاک طراحی شده‌ است.

درباره نویسنده