چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

ساختمان‌های «دوستدار طبیعت» در اصفهان تخفیف پروانه ساخت می‌گیرند

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: ساختمان های سبز ( دوستدار محیط زیست و طبیعت ) بر اساس رتبه‌بندی شاخص‌های تعریف شده ، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در هزینه پروانه ساختمان تخفیف دریافت می‌کنند.

فریاد پرهیز اظهار کرد: شهرداری اصفهان به منظور گسترش ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و نیز ساختمان پایدار، از ساختمان‌های دارای شاخص‌های ساختمان سبز حمایت می‌کند.

وی افزود: هدف از ساختمان سبز علاوه بر کاهش هزینه‌ها، افزایش رفاه انسان و کیفیت بهتر زندگی است و اهمیت آن در دوره‌ای که تغییرات آب و هوایی را طی می‌کنیم بسیار مفید است زیرا این ساختمان ها در تامین امنیت آینده موفق تر هستند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: این حمایت بر اساس امتیاز در رعایت شاخص‌های ساختمان سازگار با محیط زیست و طبیعت صورت می‌گیرد که بر اساس این رتبه بندی که بین درجه یک، درجه دو، ممتاز و سازگار با طبیعت دسته بندی شده است؛ هر ساختمانی بسته به تعداد رعایت شاخص ها بین ۳۰ تا ۹۰ درصد امتیاز کسب می‌کند که این امتیاز بر اساس رعایت شاخص‌های اعلام شده مشمول تخفیف پروانه ساختمانی می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: ساختمان دوستدار با محیط زیست و طبیعت که بالاترین شاخص را دارد، ۵۰ درصد و ساختمان ممتاز ۴۰ درصد،ساختمان سازگار با محیط زیست درجه دو ۲۰ درصد و سازگار با محیط زیست درجه یک ۳۰ درصد تخفیف در هزینه پروانه ساختمانی از سوی شهرداری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: شاخص‌های ساختمان سبز که لایجه آن به تصویب شورای شهر رسیده است شامل؛ آبگرمکن‌های خورشیدی، پشت بام سبز، دیوار سبز، مدیریت آب باران، استفاده از سرشیرهای کاهنده مصرف آب، مباحث ماده ۱۹ مقررات ملی ساختمان کاهش (انرژی‌های برق، آب و گاز و پسماند) است.

پرهیز بیان داشت: تشخیص این رتبه بندی از طریق دبیرخانه‌ مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و توسط نمایندگان سازمان نظام مهندسی استان، مرکز تحقیقات مسکن‌ و راه و شهرسازی وزارت شهرسازی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت : هر چند این لایحه اجباری نیست ، اما سازندگان ساختمان‌ها در صورت رعایت این ضوابط از مشوق‌های شهرداری استفاده می‌کنند.

ایرنا

درباره نویسنده