پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

«مسجد محمد ششم» شاهکار معماری مذهبی در قلب ابیجان مراکش

«مسجد محمد ششم» به دلیل معماری اصیل برگرفته از میراث تمدنی مراکش یک نماد فرهنگی و مذهبی در مرکز شهر ابیجان به شمار می‌آید.

 مسجد محمد ششم در ابیجان که به دستور «محمد ششم» پادشاه مراکش ساخته و روز جمعه افتتاح شد، به دلیل معماری اصیل برگرفته از میراث مراکشی یک نقطه عطف و نماد تمدنی مراکش در مرکز این شهر بزرگ به شمار می‌آید.

این بنای مذهبی چراغ علمی در نشر تشعشات مذهبی و برپایی نماز در بزرگ‌ترین مسجد ساحل عاج کمک می‌کند. در این مسجد جامع امکان برپایی نماز و آموزش قرآن فراهم می‌شود و به گسترش ارزش‌های صلح، مدارا و گفتگو که دین اسلام به آن دعوت می‌کند، کمک می کند.

«محمد توره» امام جماعت مسجد الحاجه تنی کولیبالی در منطقه ابوبو ابیجان، گفت: ساخت مسجد محمد ششم در ابیجان، یک بنای فرهنگی «زیبا» به ویژه در سطح ساخت و ساز است. که با سبک اصیل مراکشی که منعکس کننده زیبایی شناسی شناخته شده در تمدن و فرهنگ مراکش است، ساخته شده است.

توره، تأکید کرد: این مسجد یک دستاورد شگفت انگیز و مهم برای جمهوری ساحل عاج و مسلمانان آن است. معماری مسجد محمد ششم در ابیجان در چارچوب زیبایی شناسی و خلاقیت مراکشی قرار می گیرد.

این بنای اصیل معماری که با ترکیبی از ابعاد فرهنگی و مذهبی است، به سبک مراکشی است و در آن ازکاشی، مرمر، چوب، گچ، شیشه و بتن استفاده شده است. در ساخت این مسجد نزدیک به ۵۵۰ ستون در عمق ۳۰ تا ۳۹ متر به کار رفته است.

یکی از ویژگی‌های این مسجد ساخت یک مناره بزرگ است . مناره این مسجد به ارتفاع ۶۹ متر که در نوع خود طولانی ترین مناره به شمار می‌آید، و یک اثر فوق العاده تزیین شده است که از مکان‌های دور دیده می شود.

مساحت بنای این مسجد بیش از ۲۵ هزار مترمربع است و شامل شامل نمازخانه با ظرفیت هفت هزار نمازگزار و همچنین سالن سمینار، کتابخانه، مجتمع تجاری، فضای سبز، راهرو اداری، اقامتگاه  برای امام جماعت و یک پارکینگ است. کار ساخت مسجد محمد ششم در ابیجان روز جمعه سوم مارس ۲۰۱۷ بر اساس استانداردهای معماری و اصیل سنتی مراکشی توسط معماران این کشور آغاز شد و روز جمعه پنجم آوریل ۲۰۲۴ به پایان رسید.

شبستان

درباره نویسنده