س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

رویدادی که به دیوارهای شهر رنگ می دهد

نهمین رویداد فرهنگی هنری «سالانه هنرهای شهری تهران، بهارستان ۱۴۰۳» در بخش دیوارنگاری به‌زودی برگزار می‌شود تا با همراهی خالقان هنر، شهر برای استقبال از فصل نو مهیا شود.

حتما شما هم احساسات متفاوت و متنوعی به مکان و محل زندگی، کار، تحصیل یا عبور و مرور روزانه خود دارید. مثلا یک کوچه باریک قدیمی با دیوارهای بلند که محل زندگی کودکی شما بوده است، در شما احساس خوشایند یا ناخوشایندی به‌وجود آورده است. بخشی از عوامل شکل‌گیری این احساس به فرم، رنگ، ترکیب و نحوه ساخت و ارتباط اجزای مختلف و هارمونی بین اجزا برمی‌گردد. در این بین یکی از مهم‌ترین اجزایی که شهر را می‌تواند علاوه بر جذاب‌تر شدن برای شهروندان، خاطره‌انگیز کند، نقاشی‌های دیواری است. هنری که سبب می‌شود نه‌تنها فضای شهر با تمام آشفتگی‌هایش برای رهگذران لطیف‌تر شود، بلکه عرصه بسیار مناسبی برای ورود هنر به شهر است.

در تعریف نقاشی دیواری می‌گویند که هنری است عمومی که در ارتباط با فضا، معماری و شهروند قرار می‌گیرد. نقاشی‌های دیواری می‌توانند دلبستگی ایجاد کنند، می‌توانند خاطره‌های جدیدی را برای ساکنان از دنیای فراموش شده در پس همه گذشته‌ها رقم بزنند. این کارکرد اجتماعی نقاشی دیواری شاید مهم‌ترین کارکرد آن باشد که قطعا تأثیرات آن در درازمدت شناخته شده است. ایده‌ای که سال‌هاست بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از آن را آغاز کرده‌اند و حتی در برخی از شهرها مانند لندن، پاریس و رم نقاشی‌های دیواری شهر به یکی از جاذبه‌های مهم جذب توریست تبدیل شده‌اند.
در تهران هم شاید نخستین نقاشی‌های دیواری که به یاد داریم، نقاشی‌های مربوط به دوران دفاع‌مقدس با یادآوری خاطره رشادت‌های آن روزها بود. امروزه اما تنوع نقاشی‌ها روی دیوارهای پایتخت بیشتر شده و مدیران شهری هر سال بر تعداد این نقاشی‌ها می‌افزایند تا شهر رنگ و جلوه بهتری پیدا کند.

نهمین رویداد فرهنگی هنری «سالانه هنرهای شهری تهران، بهارستان ۱۴۰۳» در بخش دیوارنگاری نیز در همین راستا قرار است به‌زودی برگزار شود تا با همراهی خالقان هنر، شهر برای استقبال از فصل نو مهیا شود. در این رویداد سازمان زیباسازی شهر تهران از شهروندان هنرمند در تمامی زمینه‌های هنر شهری دعوت کرده تا برای برپایی رویدادی شایسته در پایتخت این سازمان را همراهی کنند.

رویداد فرهنگی هنری بهارستان با همت هنرمندانه خالقان هنر شهری فرصتی است برای تعامل اجتماعی بین هنرمندان و شهروندان، ترویج فرهنگ، آداب و آیین‌های ایرانی و اسلامی در پیشواز از بهار و خلق نشانه‌ای بر منظر شهری برای ایجاد هویت اجتماعی و فرهنگی پایتخت.

هنرمندانی هم که علاقه داشته‌باشند در این رویداد شرکت کنند، تا آخر این‌ماه یعنی ۳۰ آذر وقت دارند با شرکت در این رویداد علاوه بر اینکه هنر خودشان را محک می‌زنند، در زیباتر شدن شهر هم با سازمان زیباسازی مشارکت کنند.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده