د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

روانشناسی محیطی و طراحی شهری از ضروری ترین اهداف شهرداری قشم است

شهردار قشم گفت: روانشناسی محیطی در معماری و طراحی شهری به منظور ایجاد حس شادی و آرامش بین مردم بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس از ضروری ترین اهداف شهرداری سرزمین آب و آفتاب است.

میرداد میردادی روز چهارشنبه افزود: برخی از جزیره نشینان بر این باورند که اگر به طور مثال تمام خانه های شهر قشم مانند آنچه که در کشورهای همسایه اتفاق افتاده با رنگ های زیبا نقاشی و آراسته شوند فضای شهری شادتری خواهیم داشت و از سلامت روان بیشتری برخوردار خواهیم بود.

وی ادامه داد: برخی دیگر از قشموندان نیز فکر می کنند سنگفرش کردن خیابان های شهر قشم یا ایجاد پیاده راه در بافت قدیمی و نزدیک به بندر مسافربری شهید ذاکری به مانند خیابان های سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در زیبا ساختن محیط شهری و احساس شادی در ذهن جزیره نشینان تاثیر بسزایی دارد.

روانشناسی محیطی و طراحی شهری از ضروری ترین اهداف شهرداری قشم است

شهردار قشم با بیان اینکه باید به روانشناسی محیطی در معماری و طراحی شهری این شهرستان مرزی نگاه ویژه ای داشته باشیم، گفت: باید به این ۲ موضوع مورد درخواست مردم قشم بیش از پیش توجه کنیم چرا که این مهم تاثیر بسزایی در شاد کردن ذهن و سلامت روان مردم بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس دارد.

میردادی توضیح داد: امروزه در روانشناسی محیطی که در دنیا به آن به طور خاصی پرداخته می شود، مسایل گوناگونی مانند معماری شهری، دیوارنگاری، رنگ، طراحی، آلودگی صوتی و آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است.

روانشناسی محیطی و طراحی شهری از ضروری ترین اهداف شهرداری قشم است

وی با بیان اینکه دیوارنگاری به عنوان هنری عمومی و مردمی دارای جایگاهی ارزشمند در زیبایی بصری شهر است، اضافه کرد: این هنر با اهداف گوناگون زیباسازی، فرهنگی و اجتماعی اجرا می شود و تاثیر بارزی در پویا سازی فضاهای شهری دارد.

شهردار قشم با اشاره به اینکه زنده نگاه داشتن تاریخ و ستودن قهرمانی ها، نهادینه کردن ایده ها و آرمان ها، آموزش برای زندگی بهتر، کاهش آلودگی های بصری و تزیین فضای شهری از جمله دلایل کشیده شدن نقاشی دیواری در شهر قشم است، بیان داشت: دیوارنگاری و رسیدگی به فضای محیطی شهری قشم با ترکیب نقوش و خلاقیت طرح ها و ترکیب رنگ های مناسب نشاط و شادابی قشموندان را فراهم می کنند.

روانشناسی محیطی و طراحی شهری از ضروری ترین اهداف شهرداری قشم است

وی از اجرای ۹۰۰ مترمربع دیواره نگاری از ابتدای سال جاری تاکنون در محدوده بافت قدیم این شهر خبر داد و افزود: این طرح با اعتبار ۶ میلیارد ریال توسط واحد خدمات شهری شهرداری قشم در حال انجام است.

میردادی با بیان اینکه قشم شهری با غنای فرهنگی، آداب و رسوم و موقعیت خاص گردشگری است و بافت قدیم آن دروازه ورودی شهر از طریق بندر مسافربری شهید ذاکری است، گفت: دیواره‌ نگاری علاوه بر زیبایی و جلوه بخشیدن به فضای شهری در انتقال فرهنگ و سنن مردمان قشم به گردشکران نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: دیواره‌نگاری علاوه بر روایت هویت تاریخی شهر در ایجاد شادی و نشاط هم اثرگذار است و می تواند دیواره های شهر را به موزه ای دایمی از فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری قشم تبدیل کند.

روانشناسی محیطی و طراحی شهری از ضروری ترین اهداف شهرداری قشم است

شهردار قشم با اشاره به اینکه موثرترین رسانه پس از تلویزیون تصاویر شهری و تبلیغات محیطی است که مردم مدام در حال دیدن آنها هستند، تصریح کرد: این تصاویر از کیفیت ساختاری پیاده ‌رو ها تا تابلوهای فروشگاه ‌ها، نقاشی ‌های دیواری و رنگ دیوارها در بالا بردن سواد بصری مردم بسیار موثر هستند و می ‌توانند نقش انتقال دهنده‌ آرامش به مردم را به خوبی ایفا کنند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

ایرنا

درباره نویسنده