ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

رشد نوسازی بافت فرسوده اصفهان سالانه یک درصد است

کارشناس مطالعات برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در حدود ۱۵ سال گذشته (از سال ۸۶ تا ۱۴۰۱) ۱۶ هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده این کلانشهر صادر شده که نشان می‌دهد هر سال کمتر از یک درصد از بافت فرسوده این دیار نوسازی شده است.

حسن سلمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این فرایند باید چیزی بیش از ۱۰۰ سال برای نوسازی بافت فرسوده مصوب در شهر اصفهان در نظر گرفت، لذا شهرداری اصفهان برای کاهش این زمان، ۲ راهبرد «زمینه نوسازی خود مالکی» و «ایجاد زمینه نوسازی مشارکتی» را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰۰ هکتار از بافت فرسوده مصوب شهر اصفهان در محدوده بافت‌ تاریخی قرار گرفته که چیزی حدود ۲۰ درصد از بافت فرسوده را به خود اختصاص داده که در این زمینه شهرداری، در حال بازنگری بسته‌های تشویقی ویژه بافت تاریخی است و هدف از آن ایجاد زمینه احیا و سرزندگی بافت‌ تاریخی خواهد بود.

کارشناس مطالعات برنامه ریزی شهرداری اصفهان ادامه داد: ۱۲ درصد از محدوده شهری اصفهان در بافت فرسوده است که حدود یک چهارم جمعیت شهر اصفهان را شامل می شود و شهرداری با توجه به رسالت‌ خود مبنی بر ارائه خدمات مناسب و ایجاد فضای شهری مطلوب برای شهروندان برنامه‌ها و سیاست‌های متفاوتی را برای بافت فرسوده مصوب در نظر و در حال پیگیری و اجرا دارد.

سلمانی گفت: شهرداری اصفهان از سال ۱۴۰۱ با تعریف و تصویب ۲ بسته تشویقی کالبدی در تلاش بوده است تا زمینه ایجاد ظرفیت اقتصادی برای اجرای نوسازی توسط مالکان را فراهم آورد و از سوی دیگر با تشکیل قرارگاه بازآفرینی شهری، برای تعریف پروژه‌های مشارکتی با رویکرد ساخت مسکن و تامین خدمات در محدوده بافت‌های فرسوده به عنوان پروژه‌های محرک توسعه اقدام کند که در حال حاضر با تعریف یک پروژه در هر منطقه شهری در حال پیگیری اخذ مصوبات اجرای پروژه‌های مذکور است.
به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری در استان اصفهان وجود دارد که بیشترین حجم آن مربوط به مرکز استان، شهر کاشان، خمینی شهر و نجف‌آباد است.

هشت هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد.

ایرنا

درباره نویسنده