د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

راهنمای نورپردازی مدرن در خانه

طراحی نورپردازی خانه شما بسیار مهم است و می تواند ظاهر خانه شما را زیبا و دلپذیر کند. روشنایی نقش اساسی در ایجاد احساس درست در فضا دارد و می تواند نقش اساسی در برجسته کردن خصوصیات معماری خانه شما داشته باشد.

 با این حال، عوامل زیادی برای طراحی روشنایی داخلی خانه وجود دارد. ما نکات مفیدی را برای طراحی نورپردازی داخلی جمع آوری کرده ایم تا به روشنایی هر چه بهتر خانه شما کمک کند.

انواع نورپردازی در فضای داخلی

آشنایی با انواع مختلف نورپردازی در فضای داخلی و اینکه هر کدام چه ویژگی و مزایایی دارند، در طراحی روشنایی خانه موثر خواهد بود. اینها شامل نورپردازی محیط، وظیفه، تاکید و نور طبیعی است که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

نورپردازی محیطی به نور عمومی فضا گفته می شود. این می‌تواند شامل ترکیبی از نور طبیعی و چراغ‌های LED باشد که بیشترین نور را از انواع مختلف روشنایی ارائه می‌کنند. نورپردازی داخلی متشکل از چراغ های LED خطی و دانلایت روشی محبوب و کارآمد برای نورپردازی محیطی در یک اتاق است. چراغ خطی با پخش نور یکنواخت و میزان روشنایی کافی، گزینه مناسبی برای تامین روشنایی عمومی فضا می باشد.

مهمترین نوع نورپردازی در طراحی، نورپردازی وظیفه است. زیرا این چراغ ها مناطقی را که باید وظایف خاصی انجام شود، روشن می کنند. به عنوان مثال، یک چراغ رومیزی برای مطالعه ضروری است.

نورپردازی تاکیدی

بدون نورپردازی تاکیدی، طراحی نورپردازی داخلی خانه می تواند خسته کنند باشد. چراغ های اسپات به برجسته کردن ویژگی های کلیدی فضا کمک می کنند. به عنوان مثال، نصب یک دیوارکوب در بالا یا پایین آثار هنری می تواند آنها را حتی خیره کننده تر کند.

نور طبیعی

نور طبیعی در طراحی داخلی نقشی اساسی دارد. بهینه سازی نور طبیعی نه تنها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است، بلکه در مصرف انرژی نیز موثر است. نورخورشید علاوه بر اینکه به اتاق گرما و عمق می بخشد، فواید سلامتی مختلفی نیز دارد. بنابراین، اگر نور طبیعی دارید، مطمئن شوید که آن را در فضای داخلی خانه خود به حداکثر می رسانید.

نورپردازی بخش های مختلف خانه

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه نیاز به روشنایی خوب و کاربردی دارد. برای دستیابی به ظاهری شیک و تمیز، هر سه نوع نورپردازی را در طراحی روشنایی خود بگنجانید.

۱. جزیره آشپزخانه را روشن کنید: به یاد داشته باشید که بهترین روشنایی جزیره را با چراغ های آویز داشته باشید. این نه تنها به زیبایی کمک می کند، بلکه بسیار کاربردی است.

۲. از نور خورشید بیشترین استفاده را ببرید: هیچ نوری به اندازه روشنایی طبیعی، فضای داخلی را بهبود نمی بخشد. نور ملایم و در عین حال گرم‌کننده می‌تواند فضا را شاداب و پرانرژی جلوه دهد. و مهمتر از همه، نور طبیعی خورشید یک محیط سالم ایجاد می کند. برای استفاده حداکثری از این منبع طبیعی، پنجره‌های بزرگ، نورگیرها و سطوح بازتابنده را به کار ببرید.

۳. از نورپردازی کابینت استفاده کنید: گوشه ها، به خصوص زیر کابینت آشپزخانه، اغلب تاریک هستند. اما می‌توانید با نورپردازی زیر کابینت از هر گونه شکاف مرده جلوگیری کنید.

نورپردازی اتاق خواب

۱. از دمای نور گرم استفاده کنید: نور اتاق خواب باید آرام و گرم باشد باشد تا فضای داخلی مناسبی برای آرامش ایجاد گردد. به عنوان مثال، نور زرد گرم باعث ایجاد یک محیط صمیمی می شود که برای خواب و استراحت مناسب است.

۲. چراغ های وظیفه را به کار ببرید: برای اکثر مردم، اتاق خواب یک فضای چند منظوره است که در آن می خوابند، مطالعه می کنند، لباس می پوشند و گاهی اوقات حتی کار می کنند. بنابراین، داشتن نورپردازی کارآمد مهم است.

۳. ایجاد ویژگی های جالب: نورپردازی داخلی مدرن را می توان به روش های متعددی برای افزایش جذابیت بصری استفاده کرد. به عنوان مثال، نورپردازی زیر تخت بسیار لوکس به نظر می رسد و فضایی دنج را ایجاد می کند. همچنین، می‌توانید چراغ‌های کنار تخت سنتی را کنار بگذارید و چراغ های آویز یا دیوارکوب‌ها را انتخاب کنید.

Nr2goLbS5JFg

نورپردازی اتاق نشیمن

۱. یک نورپردازی چند منظوره ایجاد کنید: هنگام طراحی نورپردازی، به تمام عملکردهایی که در اتاق نشیمن انجام می دهید فکر کنید. ختی ممکن است بعد از مدتی نیاز به تغییر چیدمان در اتاق نشیمن داشته باشید و بخواهید جای مبلمان یا تلوزیون را تغییر دهید. در این صورت نیاز به یک نورپردازی انعطاف پذیر دارید تا بتوانید با تغییر چیدمان، نورپردازی را نیز عوض کنید، چراغ مگنتی با اتصال به صورت آهنربایی یک نورپردازی منعطف و قابل تغییر را در اختیار شما قرار می دهد و به راحتی می توانید با توجه به تغییر چیدمان فضا، نورپردازی جدیدی ایجاد کنید.

۲. از دیمر ها استفاده کنید: در حالی که یک اتاق نشیمن با نور روشن، مجلل به نظر می رسد، گاهی اوقات نیاز به نور ملایم و حتی کم داریم. بنابر این برای داشتن محیطی آرام و رمانتیک، از دیمرها استفاده کنید.

۳. با نورپردازی تاکیدی آثار هنری را برجسته کنید

چراغ های اسپات برای تاکید بر بخش های خاصی از اتاق نشیمن عالی عمل می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید با استفاده از اسپات لایت ها یا چراغ ریلی ، آثار هنری و تابلو ها را برجسته کنید، طراحی مورد علاقه خود را هایلیت و حس زیبایی شناختی فضا را تقویت کنید.

بایدها و نبایدهای طراحی نورپردازی داخلی

از نورپردازی لایه ای استفاده کنید

لایه بندی نور، در خانه شما ظاهری گرمتر و دلپذیرتر ایجاد می کند. گنجاندن انواع وسایل روشنایی در طراحی داخلی، از محیط گرفته تا نورپردازی وظیفه و تاکیدی، بسیار مهم است.

gCOojDoYcQie

ایده بدهید

درست مانند هر عنصر دیگر در طراحی داخلی، نورپردازی نقش مهمی در دکوراسیون اتاق دارد. تعداد بیشماری از وسایل روشنایی وجود دارد که زیبا و کاربردی هستند. به عنوان مثال، یک لوستر بزرگ در مرکز اتاق می تواند خانه شما را لوکس کند. شما می توانید در نورپردازی داخلی مدرن، از چراغ های دفنی گرفته تا آویزها و هر آنچه که دوست دارید برای افزودن حس زیبا در منزل خود استفاده کنید.

چراغ های آویز را در ارتفاع مناسب نصب کنید

ارتفاع وسایل روشنایی می تواند باعث ارتقاء یا کاهش کیفیت نورپردازی خانه شود. چراغ آویز با ارتفاع خیلی کم بالای میز ناهار خوری باعث می شود مانور دادن در اطراف آن ناخوشایند باشد. از طرف دیگر، قرار دادن آن بیش از حد بالا، می تواند آویز را کمتر از آنچه شما می خواهید برجسته کند. به همین دلیل مهم است که چراغ ها را در ارتفاع مناسب نصب کنید تا ظاهری متعادل و تاثیرگذار ایجاد کنید.

فقط بر اساس زیبایی شناسی نورپردازی نکنید

روشنایی نه تنها به زیبایی شناسی مربوط می شود، بلکه یک هدف عملکردی را نیز دنبال می کند. از این رو، تصمیم گیری تنها بر اساس زیبایی شناسی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. به همین دلیل، ضروری است که طراحی نورپردازی خانه خود را اتاق به اتاق، بر اساس کاربری مورد نظر برنامه ریزی کنید. همچنین باید مصرف انرژی، وات و شدت نور چراغ های مورد نظر خود را نیز در نظر بگیرید.

 nooraneh

درباره نویسنده