ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

دکوراسیون امروزی یا مدرن ؟کدام بهتر است؟تفاوت ها و شباهت ها

در مطالب قبلی به صورت جزیی و کامل دکوراسیون امروزی و دکوراسیون مدرن را تشریح و مورد واکاوی قرار داده‌ایم که با مراجعه به عنوان مربوطه و یا لینک‌های مرتبط می‌توانید از مطالب آن‌ها بهره مند شوید. اما در این مقاله قصد داریم در یک نگاه تقابل دکوراسیون مدرن و دکوراسیون امروزی را مورد بررسی قرار دهیم و با این سؤال تا انتها پیش خواهیم رفت که دکوراسیون امروزی یا مدرن ؟ کدامیک برتری و اولویت طراحی داخلی خانه شما هستند و یا باید باشند؟ با ما همراه باشید.

به هر سمت و سویی که نگاه کنید و صحبتی از سبک های مختلف دکوراسیون در میان باشد، در پای ثابت این گفتگوها “دکوراسیون مدرن” و ” دکوراسیون امروزی” نیز به گوش می‌رسد. کلماتی که تنها در طراحی و دیزاین خانه تعریف نمی‌شوند و گستره آنها از مبلمان، توصیف بنا، معماری داخلی و خارجی تا انواع لوازمی که در بخش دکوراسیونی به کار می‌روند، شامل می‌شود. حال سؤال این جاست آیا واقعاً بین این دو تفاوتی وجود دارد؟ یا این دو اسم و سبک همدیگر را همپوشانی کرده و تکامل بخش یکدیگر هستند؟ پاسخ کمی مبهم است، ولی در کل این دو بخشی از یک خانواده هستند، با تاریخ و گذشته متفاوت از هم و همین طور روش و قواعد جداگانه از یکدیگر.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

دکوراسیون امروزی در سبک و معماری به معنای واقعی کلمه همان چزی است که در حال وقع و رخ دادن است، تمام آن چه در حال به وقوع می‌پیوندد و هم اکنون ایجاد می‌شود. این موضوع نشان دهنده پویایی این سبک بوده که ما را متوجه می‌سازد تغییرات دائمی و گسترده‌ای در این حوزه در حال رخ دادن است. این گفته یک توجیه عقلانی را نیز در پی دارد که سبک امروزی به سبک خاصی گره نخورده و خود در حال جوشش است و از حال و موجودیت کنونی الهام می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود مورد اقبال عمومی افرادی که در این دوره زمانی حاضرند واقع گردد. یک از نکاتی که در این بین به چشم می‌خورد این است که همین پویایی و تازگی تنوع بی نظیری را در این سبک پدید آورده است.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

دکوراسیون مدرن؛ سبک مدرن در حوزه معماری و سبک شناسی یک طراحی با حالت استاتیک یا ثابت است ( مخصوصاً در بخش محیطی ). این سبک توصیف کاملی دارد و هدف آن شکستن قواعد و اصول سبکِ پیش از انقلاب صنعتی بوده که با شکل گیری خود به خوبی به این مهم دست یافته است. به عبارت ساده‌تر این سبک برخلاف دکوراسیون امروزی به دوره ماشین‌ها و صنعتی شدن گره خورده و مروبط به سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ است. هر چند در بخش‌هایی از این سبک تغییراتی صورت گرفته ولی در مجموع ماهیت این سبک آن چیزی است که گفته شد.

یکی از دلایل که این دو اصطلاح به صورت رایج در جریان بوده و کمی هم گیج کننده به نظر می‌رسد، این است که بسیار از ویژگی‌ها و عناصر این دو یعنی دکوراسیون‌های مدرن و امروزی هنوز هم مورد استقبال بوده و به کار گرفته می‌شوند. در حالی که سبک مدرن برای سال‌های دور بوده ولی طراحی امروزی حداکثر مربوط به ۲۰ سال گذشته است. اکنون با بررسی مواردی از هر دو انتخاب را به شما می‌سپاریم. دکوراسیون امروزی یا مدرن ؟ کدام را بر می‌گزینید.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

نمای خارجی (طراحی بیرونی)؛ دکوراسیون مدرن بهتر است یا دکور امروزی؟

دکوراسیون مدرن: معماری با خطوط و طرح‌های ساده

در معماری دکوراسیون مدرن که پنجره‌ها را در بر می‌گیرد، پنجره‌های شیشه‌ای به صورت سنتی و عادی در دیوار جای گرفته و کنج‌ها را نیز شامل می‌شود. سفید کردن نما در ظاهر بیرونی ساختمان یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک بوده و گچ کاری نیز در این بخش جایگاه ویژه‌ای دارد. عدم تقارن‌هایی که به صورت عمی در خانه به کار می‌روند و سقف‌های نسبتاً مسطح و بدون پرداخت و همین طور زوایای بسیار زیاد در گوشه و کنار خانه از عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون مدرن است.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

دکوراسیون امروزی: معماری نامفهوم اما قابل توجه ( چشم گیر )

معماری و سبک امروزی را با ویژگی‌های زیر می‌توان شناسایی و مورد ارزیابی قرار داد. دیوارهای ناهمگون و غیر متعارف که اغلب تمایلی به رنگ شدن و رنگ پذیری ( به خصوص رنگ سفید ) ندارند و با حالت رندوم و نامتقارن کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. معمولاً بخش اصلی خانه به صورت باکس باکس بوده و تعداد زیادی فضا در خانه شکل گرفته است ( باکس-باکس یعنی تعداد اتاق‌ها از حالت استاندار بیشتر هستند ).
در نمای کلی تقارن محسوسی ولو به واسطه یک پنجره یا رنگ شدگی در ساختمان دیده می‌شود. تنها شباهتی که بین این دو سبک وجود دارد سقف مسطح و ساده آن است که ویژگی مشترک  محسوب می‌شود.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

وارد بخش داخلی ساختمان می‌شویم تا برای سؤال دکوراسیون امروزی یا مدرن دیدگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

دکوراسیون مدرن؛ طراحی ساده و تمیز

طراحی مدرن و سبک مدرن از بدو تولد دارای نقطه قوتی بوده که تا کنون نیز با آن همراه است و آن شکستن رسم و عرف معمول است. این کار را با دوره صنعتی آغاز کرده و امروزه نیز خود را در حال به روز رسانی نگه داشته است. در فضاهایی که به صورت عمومی و مرسوم دیده می‌شود غلبه محیطی به سمت پر نشان دادن فضا است چه از لحاظ بصری و چه از نظر فیزیکی که به لوازم مربوط می‌شود. ولی در سبک مورد نظر ما سادگی در دکوراسیون حرف اول و آخر را می زند. موضوعی که شادابی و تازگی محیط را اعلام می‌دارد.

دکوراسیون امروزی؛ طبقات مسطح و باز

در طراحی به سبک دکوراسیون امروزی تمایل به سمت بازتر و فراخ‌تر نشان دادن فضا حرکت کرده است. از دلایلی که باعث می‌شود این سبک از این جمله دفاع کند، طرح‌هایی است که در آن آشپزخانه را با پذیرایی و حیاط را در معرض ورودی‌های نشیمن قرار می‌دهد تا بدون مرز و بدون انتها خانه در اختیار شما باشد. این موضوع در دیدگاه‌های فرهنگی جوامع معایب و مزایایی دارد که در این جا به آن نخواهیم پرداخت. اما جمع بندی این بخش این است که ساختار این چنینی به شما یک محیط راحت و آسوده از نگاه ذهنی می‌دهد و فضایی بزرگ برای شما می‌سازد.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

مقایسه مبلمان در سبک دکوراسیون مدرن و امروزی

دکوراسیون مدرن؛ مبلمان باز و راحت

مبلمان در دکوراسیون و سبک مدرن تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند راحتی و آسایش را برای صاحبان و استفاده کنندگان خود فراهم سازد. در این بین طراحان این بخش هم و غم خود را روی مسئله آرامش بخشی مبلمان گذاشه‌اند و در عین سادگی راحتی را برای این مبل‌ها در نظر گرفته‌اند. ویژگی که خانه را نیز ساده و خلوت‌تر نشان می‌دهد.

دکوراسیون مدرن چیست ؟ ویژگی ها و خصوصیات خانه مدرن | توکامگ

دکوراسیون امروزی؛ فرم‌های منحصر به فرد

دوستدارن سبک امروزی به دنبال نمایش یک حالت انحصاری و شخصی در طرح‌های داخلی مبلمانشان هستند که این موضوع در بخش مبلمان نیز پنهان نمانده است. مرکزیت این نوع مبل‌ها در خانه و همین طور به کارگیری شیشه در ساختار آن از جمله ویژگی‌های این نوع طراحی‌ها در سبک دکوراسیون امروزی است. نمونه‌ای جذاب از این مثال‌ها را میزهایی نشان می‌دهند که هم دارای صندلی ناهارخوری هستند هم مورد استفاده برای اتاق نشیمن قرار می‌گیرند.

دکوراسیون امروزی یا مدرن ؟ سلیقه شما در مبلمان نزدیک به کدام سبک است؟

دکوراسیون امروزی یا مدرن

طراحی کلی در دو سبک مدرن و امروزی

دکوراسیون مدرن؛ مینیمالیستی، سبکی بی نظیر

یکی از کلیدی‌ترین اجزای طراحی مدرن، استفاده از طرح‌های سبک دکوراسیون مینیمالیستی است. گفته‌ای که بسیار پر محتوا است: ” استفاده از حداقل‌ها برای دستیابی به حداکثرها “. نتیجه آن فضایی خواهد شد که بدون توجه به جزییات به استقرار حداقلی‌ترین لوازم بسنده می‌کند تا تمام فضا را زیبا جلوه دهد. تمایل به سمت ایجاد ارتباط کلی میان اجزا در اینجا اهمیت دارد

دکوراسیون امروزی؛ ساده مانند یک خط صاف

مرتب و شیک بودن مبلمان در نگاه اول به محیط نشان می‌دهد به سراغ یک دکور امروزی رفته‌ایم و شک در دلمان می‌اندازد که آیا این دکوراسیون مدرن نیز می‌تواند باشد یا نه. اما به محض برخورد با جزییات ریز و کامل در دکوراسیون که برخلاف سبک مدرن که گفتیم همانند سبک مینیمال است، سریعاً متوجه می‌شویم این یک دکور امروزی است که علاوه بر رعایت دقت در همه بخش‌های فیزیکی، آرامش و آسایس را نیز از یاد نبرده است.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

بخش دیگری که به سراغ آن می‌رویم تا متوجه شویم دکوراسیون امروزی یا مدرن کدام یک برتر خواهند بود؛ بخش استفاده از لوازم و انواع آن‌ها در فضای داخلی خانه است.

دکوراسیون مدرن؛ مواد طبیعی

شاید با یک نگاه ساده نیز متوجه بشویم که در محیطی قدم گذاشته اینم که شبیه به یک محیط آزمایشگاهی است و همه چیز ساده و تمیز بوده و هیچ ناهمگونی در محیط دیده نمی‌شود. علت این موضوع در به کارگیری سبک مینیمال و هم چنین استفاده از مواد طبیعی در ساختار خانه است. موادی چون، سنگ‌های یاده، چوب‌های برش خورده و صاف، پارچه‌های کتان و تمیز و حتی چرم‌های طبیعی، همگی باعث می‌شوند حس یک خانه مدرن در نگاه شما شکل بگیرد بدون این که احساس نامتعارفی داشته باشید ( به دلیل استفاده از انواع متریال ها )

دکوراسیون امروزی؛ مواد طبیعی!

در این سبک نیز بهره گیری از مواد طبیعی مطرح شده در بخش قبلی به ما یادآور می‌شود استفاده از متریال هایی غیر از موارد ذکر شده، جایی در دکوراسیون‌های امروزی ندارد و الهام گرفتن از طبیعت و مواد طبیعی جز جدایی نشدنی دکوراسیون‌ها است حال هر سبکی که می‌خواهد باشد، دکوراسیون امروزی و یا مدرن.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

در بخش بالا استفاده از مواد طبیعی ملاک سنجش بود و اکنون به بررسی انواع متریال ها در دو سبک می‌پردازیم.

دکوراسیون مدرن: چوب بازیافتی، پلاستیک و فلزهای براق

در کنار تمام موادی که به صورت طبیعی در خانه‌های سبک مدرن به کار گرفته می‌شود، مواد دیگری نیز برای تکمیل کردن در خانه قدم می‌گذارند، از جمله، انواع چوب‌های صنعتی، که در مبلمان  خاص و یا حتی پایه‌های آن‌ها به کار می‌روند. پلاستیک‌ها که در جداره‌ها و عایق‌ها استفاده می‌شوند و همین طور فلزهای جلا خورده و براق که چه به عنوان دکوراتیو استفاده می‌شوند و چه در بخشی به کار گرفته می‌شوند.

دکوراسیون امروزی؛ تاکید بر راحتی با انواع مواد

این سبک تاکیدی بر استفاده از مواد خاص ندارد و هر آنچه موجبات راحتی ساکنین منزل را فراهم آورد و به سلامتی آن‌ها خدشه‌ای وارد نکند مجاز می‌داند. اما در مواردی لوازمی را در خود حفظ می‌کند که در سبک مدرن یا استفاده نمی‌شود یا کاربرد آن منطقی به نظر نمی‌رسد. مانند انواع فرش که در دکوراسیون امروزی شاهد آن هستیم. این مورد فقط در این سبک جای دارد؛ چرا که مدرنیته به دنبال کفپوش ها و نمای لخت زمین است، اما سبک امروزی فرش را انتخاب اصلی کف خانه می‌داند.

دکوراسیون امروزی یا مدرن

با توجه به بررسی مورد به مورد دو سبک و دکوراسیون فوق یعنی دکورهای امروزی و مدرن و ذکر مثال‌هایی در این زمینه، اکنون منتظر تصمیم گیری شما هستیم تا انتخاب خود را بیان کنید کدام یک را پسندیده‌اید؟ دکوراسیون امروزی یا مدرن؟  شاید انتخابی میان این دو نیز اتفاق نیافتد و ترکیبی از هر دو را برگزینید، اما در جمع بندی‌های ذهنی و افکار خود به یک سمت متمایل خواهید شد. منتظر نظرات و پاسخ‌های شما در این زمینه هستیم.

 

برگرفته از: homedit.com

درباره نویسنده