د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

خانه تاریخی شهیدان عظیمی در گراش مرمت می‌شود

فارس سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گراش گفت: مرمت خانه شهیدان عظیمی، نماینده خوب معماری سنتی در گراش همچنان در دست اجراست.

سید عفیف زندوی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گراش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،گفت: مرمت خانه شهیدان عظیمی گراش مطابق ضوابط مرمتی توسط مرمتگران از سال ۱۳۹۶ با نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در دست اجرا است.

به گفته زندوی تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون اعتبار هزینه مرمت این بنا شده که برآورد ما جهت اتمام به ۲ میلیارد اعتبار جهت تأسیسات، کف‌سازی، اجرای چوب جهت جنوبی سقف همکف، اندود بنا و مرمت تزیینات نیاز است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گراش همچنین در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های معماری خانه شهیدان عظیمی نیز افزود: ایوان دو طبقه با طاق‌های کنگره‌دار متنوع در دو سمت شمالی جنوبی، پنجره‌های مشبک گچی و تزیینات دیواری و تخته‌رنگ سقفی با نقاشی‌های گل و مرغ و اسطوره‌های تخت‌جمشید از جمله شاخص‌هایی است که این خانه را به‌عنوان نماینده نسبتاً خوب معماری سنتی گراش معرفی می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: به مستند می‌توان گفت گراش خاستگاه خانه‌های حیاط مرکزی در جنوب فارس و ایران است، خانه‌های همچون سرای سعادت، خانه محسن‌زاده، خانه علیپور، خانه فضل‌الله خان، خانه قهرمان خان، خانه یحیایی، خانه پورکریمی‌ها و بیش از ۵۰ خانه تاریخی در بافت پا قلعه این خانه در سال ۱۹۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زندوی در پایان اظهار کرد: این خانه که مربوط به دوره پهلوی اول است که توسط معمار برجسته گراش استاد علیپور ساخته شده همچنین این اثر دارای معماری به سبک حیاط مرکزی بوده است و بیشترین شاخص‌های معماری گراش را در خود دارد.

ایسنا

درباره نویسنده