ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

جزئیات فعالیت ۴ کارگروه تخصصی اجلاس سراسری معماری و شهرسازی

مدیر اجلاس سراسری گروه‌های معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، جزئیاتی از فعالیت ۴ کارگروه تخصصی اجلاس سراسری معماری و شهرسازی را تشریح کرد.

نخستین اجلاس سراسری گروه کشوری معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد.

مدیر اجلاس سراسری گروه‌های معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی در این اجلاس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: «یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله‌ کشور، دانشگاه است»، بنابراین در فرآیند ساختن و پرورش دادن قوه‌ی عاقله برای کشوراستاد یک نقش ویژه را ایفا می‌کند.

فرح حبیب اضافه کرد: دانشگاه نباید خود را از مسائل کشور جدا بداند و چالش‌های کشور برای دانشگاه مسائل واقعی، حقیقی و اصلی باشد و مسئله دیگر تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان بوده که فراتر از تعلیم مسئله تربیت است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه جهت‌گیری اخلاقی و معنوی، تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویت در مجموعه جوان کشور را برعهده دارد، ادامه داد: کاربردی کردن پژوهش‌ها یکی از اولویت‌های پیش روی دانشگاه است و حوزه معماری و شهرسازی نقشی بسیار اساسی بر روی فرهنگ جوامع و سبک زندگی مردم دارد.

عضو کمیسیون نشریات دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجوی معماری و شهرسازی در سراسر کشور یادآور شد: گروه معماری و شهرسازی در سراسر کشور دارای ۷۸۶ عضو هیئت علمی و ۴۷ هزار و ۷۱۹ دانشجو بوده و با ۱۲ نشریه فعال، دو نشریه غیرفعال، چهار نشریه دارای نمایه وزارتین و هشت نشریه با رتبه A و A+ است.

جزئیات فعالیت ۴ کارگروه تخصصی اجلاس سراسری معماری و شهرسازی

حبیب افزود: این اجلاسیه با تشکیل چهار کارگروه مباحث مهم و اساسی گروه معماری و شهرسازی را بررسی می‌کند، کارگروه نخست «بهار دانش با تحلیل و بررسی علم و علم‌سنجی انتشارات، نشریات و منابع درسی»، کارگروه دوم «پژوهش و فناوری مثمر»، کارگروه سوم «آمایش تحولی و تعالی‌بخشی» و کارگروه چهارم «افق‌های نوین در آموزش ـ مهارت‌محوری» را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه بهار دانش، راهکار‌های بهبود ارتقای کیفیت، افزایش مجلات علمی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی، حمایت از راه‌اندازی انجمن‌ها و قطب‌های علمی، برنامه‌ریزی برای برگزاری کرسی‌های علمی، تدوین کتب درسی و مراجع علمی موردنیاز پیگیری شد.

مدیرگروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: در کارگروه آمایش تحولی و تعالی‌بخشی، آمایش ملی رشته مقطع‌های معمار و شهرسازی، تشکیل کمیته تخصصی برای تعیین سطح دستیاران آموزشی، ارائه دوره‌های آموزشی و تخصصی به‌روز در راستای ارتقای مهارت‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر اجلاس سراسری گروه‌های معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: در کارگروه پژوهش و فناوری مثمر، شناخت و شبکه‌سازی پژوهش و زیرساخت‌ها، ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه، کارخانه نوآوری و فناوری سکو‌ها (پلتفرم‌ها) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حبیب در ادامه توضیح داد: در کارگروه افق‌های نوین در آموزش، مهارت‌محور کردن حوزه‌های آموزش براساس نقشه راه مهارتی و بستر‌سازی دوره‌های آموزشی درباره بهبود پایان‌نامه‌ها در تحصیلات تکمیلی، بازبینی سرفصل‌های قدیمی براساس چهار محور روزآمدی، مهارت‌محوری، حکمی‌سازی، کارآمدسازی و تدوین رشته‌های میان رشته‌ای مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

خبرگزاری آنا

درباره نویسنده