ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

تهران سالیانه از ۲۰ تا ۴۵ سانتی‌متر دچار فرونشست می‌شود

دبیر مجمع کمیسیون‎‌‌های شهرسازی و معماری استان تهران گفت: برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی موجب فرونشست‌های جدی در سطح استان تهران شده و سالیانه از ۲۰ تا ۴۵ سانتی‌متر در تهران فرونشست داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

اولین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری استان تهران صبح امروز با حضور اعضای این کمیسیون و مسؤولان مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد.

احمد خانی رئیس شورای اسلامی استان تهران در این مراسم اظهار کرد: این مجمع از سال‌های گذشته در سطح کشور تشکیل شده بود و برای یکپارچه سازی و استفاده از نظر جمعی و هماهنگی‌های بیشتر بین شهرها تصمیم گرفتیم برای استان تهران نیز تشکیل دهیم تا از مزایای آن بهره مند شویم.

وی گفت: امیدواریم با تشکیل هیئت رییسه و برگزاری جلسات بتوانیم الگویی را طراحی کنیم تا در سطح شهرهای استان تهران هم به صورت متحدالشکل با استفاده از صاحب نظران این حوزه به سوی برطرف کردن مشکلات و معضلات شهرهای استان تهران و ساختن شهرهایی ایده آل گام برداریم.

سلامت هدایت دبیر مجمع کمیسیون‎ های شهرسازی و معماری استان تهران نیز در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده شهر تهران بیان کرد: شهرهای استان تهران بیشترین مشکلات را نسبت به شهرهای دیگر کشور دارد و یکی از این مشکلات انفجار جمعیت در شهرهای استان تهران است به طوری که در طی یک‌صد سال، جمعیت پایتخت از ۲۰۰ هزار نفر به حدود ۱۳میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در استان تهران شاهد تولد شهرهایی هستیم که به سرعت در حال رشد کردن هستند بدون اینکه هیچ زیرساختی برای آن در نظر داشته باشیم و بتوانیم به ساکنان این شهرها خدمات بدهیم و از طرفی بافت شهری رو به فرسودگی می رود و امروز با ۱۵ هزار هکتار حاشیه نشینی و بافت فرسوده در استان تهران روبرو هستیم که این میزان در مقابل کل کشور آمار بسیار بالایی است.

هدایت با بیان اینکه  پایتخت ۹ هزار مترمربع در فضای خدماتی کمبود دارد، گفت: هجوم به حریم شهرها و فضای زیستی و تخریب آن  یکی از مشکلات عدیده شهر تهران است که اگر امروز برای آن برنامه ای نداشته باشیم فردا روز باید با مصیبت های آن روبرو باشیم.

وی با اشاره به کمبود آب در شهرهای استان تهران تصریح کرد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی موجب فرونشست های جدی در سطح استان تهران شده است و سالیانه از ۲۰ سانتی‌متر تا ۴۵ سانتی‌متر در تهران فرونشست داریم که باید مورد توجه قرار گیرد و با همفکری و خرد جمعی و نگاهی یکپارچه و متحدالشکل مشکلات را برطرف کنیم. 

شربیانی با ۲۷رای رئیس مجمع شد

در ادامه این نشست رای گیری انتخاب هیات رئیسه انجام شد و به ترتیب جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران و رئیس شورای شهرستان ری با ۲۷ رای به عنوان رییس این مجمع، قنبری از شاهدشهر با ۱۴ رای به عنوان نایب رئیس اول، بهرامی از وحیدیه با ۱۴ رای به عنوان نایب رئیس دوم، احسان زرگر از صفادشت با ۲۵ رای به عنوان دبیر اول، قاسم زاده از شهریار با ۱۶ رای به عنوان دبیر دوم این مجمع انتخاب شدند.

فارس

درباره نویسنده