ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

تبدیل قلعه دیشموک به سایت موزه گردشگری

قلعه تاریخی دیشموک با توجه به معماری جذاب و چشم انداز‌های طبیعی به سایت موزه گردشگری تبدیل می شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در بازدید از قلعه تاریخی دیشموک و طبق شواهد قدمت آن به دوره تاریخی ساسانی تا پهلوی بر می‌گردد.

خانم هادیان افزود: قلعه تاریخی دیشموک با وجود ظرفیت های معماری ویژه و حمایت مردم، مسئولان استانی و کشوری قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه تاریخی را دارد.

وی ادامه داد: شهر دیشموک چشم انداز‌های بی نظیر و ظرفیت‌های بسیار عظیمی در خصوص گردشگری و میراث طبیعی دارد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: آثار ملموس و نا ملموس، آداب و سنن مردم در کنار این مجموعه تاریخی فرصت بی نظیری برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه دیشموک را فراهم کرده است.

هادیان افزود: با تعامل سازنده پژوهشگاه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مطالعات لازم در خصوص قلعه تاریخی دیشموک آغاز می شود.

وی ادامه داد: برای تبدیل شدن محوطه قلعه تاریخی دیشموک به سایت موزه اقداماتی از قبیل مطالعات باستان شناختی، تعریف مسیر‌های بازدید، مطالعات دقیق مصالح شناسی، مرمت و حفاظت بنای تاریخی باید انجام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هم گفت: در بازدید معاون پژوهشی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از روستا‌های الگن، آلمور و قلعه تاریخی شهر دیشموک تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین این اداره و تشکل‌های مردم نهاد منعقد شد.

صفایی افزود: این تفاهم نامه با هدف احیاء پوشش جنگلی، آداب و رسوم و سنن زندگی مردم و توسعه گردشگری در خصوص بوم گردی منعقد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون تومان برای مرمت قلعه تاریخی دیشموک اختصاص یافته است ادامه داد: به زودی گروه مرمت کار اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای بهسازی قلعه دیشموک حضور می یابند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به ظرفیت بسیار خوب صنایع دستی به ویژه گلیم مُشته درغک گفت: گلیم مُشته درغک در سال ۱۳۹۲ ثبت ملی شده و تسهیلات ارزان قیمت برای رونق این محصول به متقاضیان پرداخت می شود.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

درباره نویسنده