د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

تایل ترموود چیست و در معماری چه کاربردی دارد؟

یکی از مصالح جدید و به‌روز که امروزه در طراحی دکوراسیون و محوطه‌سازی از آن استفاده می‌شود تایل ترموود است. ترموود الوار چوبی است و در اثر حرارت و بخار تولید می‌شود که به آن الوار حرارتی نیز می‌گویند.

چوب طبیعی در طی فرآیند تولید در کوره‌های با دمای ۱۸۰ الی ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد که تمامی آفات، رطوبت چوب و صمغ از بین می‌رود و در مقابل محصولی مقاوم در برابر شکستگی، پوسیدگی و رطوبت تولید می‌شود.

.ابعاد ترموود ۳۰ × ۳۰ و ضخامت آن تقریباً ۱۹ میلی‌متر بوده و نصب کردن آن نیاز به آماده‌سازی محیط مورد نظر ندارد و به راحتی درون هم قفل می‌شوند. از ویژگی‌های مهم این محصول قابلیت جابه‌جایی آن است؛ یعنی بعد از استفاده از ترموود می‌توانید به آسانی آن‌ها را از هم جدا کرده و در مکان دیگر استفاده کنید. این محصول از یک صفحه مستطیلی شکل از چوب ترموود تشکیل‌شده که به صورت ردیفی برای پوشش استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال که تایل ترموود چیست و در معماری چه کاربردی دارد پاسخ دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

چگونگی ساخت تایل ترموود

برای تهیه و ساخت تایل ترموود ابتدا باید چوب‌های ترموود فنلاندی را به اندازه‌های مورد نیاز برش داد که این کار توسط تیغه‌های مخصوص برش، انجام داده می‌شود.

در مرحله بعدی چوب خام را خشک کرده و سپس این الوار را به مدت چند ساعت در معرض حرارت ۲۳۰ درجه قرار می‌دهند. همین‌طور که سطح چوب حرارت می‌بیند در معرض بخار آب هم قرار می‌گیرد. انجام این عمل سبب می‌شود که از سوختن چوب در حین حرارت دیدن جلوگیری شود و مقاومت تایل ترموود را بالا می‌برد. مرحله‌ای که چوب حرارت می‌بیند از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نخواهد شد. در مرحله آخر چوب ترموود به وسیله پیچ به زیره های پلاستیکی متصل شده و آماده عرضه به بازار است.

اجزای مورد نیاز برای ساخت تایل‌های ترموود

اکثراً افراد فکر می‌کنند با داشتن چوب مناسب می‌توانند یک تایل ترموود را تولید کنند اما اجزای ریز و درشت دیگری هستند که با کمک آن‌ها می‌توان یک تایل بی‌نقص تولید کرد. اجزا مورد نیاز برای ساخت تایل ترموود شامل موارد زیر هستند:

 زیره پلاستیکی تایل ترموود: این زیره دقیقاً باید اندازه چوب ترموود باشد و جنس این زیره‌ها معمولاً پلاستیک‌های فشرده است. ضخامت و عرض زیره پلاستیکی تایل‌های ترموود ۱۰ میلی‌متر است.

 

 پیچ مورد نیاز تایل ترموود: از پیچ‌ها برای اتصال چوب ترموود به زیره پلاستیکی استفاده می‌کنند. پیچ‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند باید گالوانیزه باشند، زیرا این تایل‌ها نیز در معرض رطوبت قرار دارد به همین دلیل باید از پیچ‌های ضد آب استفاده کرد تا زنگ نزد.

از تایل ترموود در معماری دارای چه مزایایی است؟

  • تایل ترموود با مواد طبیعی و مقاوم ساخته شده که در برابر شرایط جوی مختلف مقاومت زیادی دارد
  • تا مدت طولانی همانند روز اول خود هستند و خراب نمی‌شوند.
  • تایل ترموود در برابر صدا و حرارت همانند یک عایق بسیار قوی عمل می‌کند.
  • وزن ترموود بسیار کم بوده و به آسانی می‌توان آن را نصب کرد.
  •  این تایل‌ها به دلیل داشتن زیره و پد پلاستیکی به راحتی نصب می‌شوند.
  •  هزینه جانبی بسیار کمی دارند.
  •  امکان جابه‌جایی در این تایل‌ها وجود دارد.
  •  از این تایل‌ها می‌توان در حمام، سرویس بهداشتی، بالکن، تراس، حیات خلوت و پشت‌بام استفاده کرد.
  • برای نصب آن نیاز به یک نصاب کار حرفه‌ای نیست و به راحتی خود فرد می‌تواند آن را نصب کند.

تفاوت چوب ترموود با چوب‌های معمولی

● چوب‌های ترموود نسب به سایر چوب‌ها دارای مقاومت بالاتر در شرایط آب و هوای مختلف هستند.

● این چوب‌ها مقاومت بالاتری در برابر پوسیدگی و فرسایش به دلیل رطوبت دارند.

● چوب ترموود سازگاری بیشتری با محیط‌زیست نسبت به سایر چوب‌ها دارند.

● این چوب در برابر خمیده شدن و تاب برداشتن مقاومت زیادی خواهد داشت.

کاربرد تایل ترموود در دکوراسیون‌های داخلی

تایل ترموود یکی از متریال‌های مهم و کاربردی در ساختمان‌ها است. معماران داخلی به چوب‌های ترموود اهمیت زیادی می‌دهد، زیرا نمای چوبی زیبایی خانه را افزایش می‌دهد و نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاوم‌تر و کم‌هزینه‌تر است. کاربردهای تایل ترموود عبارت‌اند از:

● ساخت کف‌پوش چوبی: از چوب ترموود در ساخت کف‌پوش‌های چوبی استفاده می‌کنند. استفاده از کف‌پوش‌های چوبی علاوه بر اینکه باعث زیبایی محیط می‌شوند مقاومت بالایی نیز دارند و از آنجایی که دارای ساختار طبیعی هستند برای سلامتی کودکان و بزرگان هیچ ضرری ندارند.

 

● ساخت دیوار پوش ترموود: از چوب‌های ترموود برای طراحی دیوارهای داخلی استفاده می‌کنند که نما و جلوه خاصی را در ساختمان ایجاد می‌کنند.

 ساخت محصولات چوبی ترموود: برای طراحی دکوراسیون‌های داخلی می‌توان از چوب ترموود وسایل مختلفی را تولید کرد که هرکدام از آن‌ها زیبایی محیط را افزایش می‌دهد. وسایلی که می‌توان با استفاده از چوب ترموود آن‌ها را تهیه کرد شامل کتابخانه‌های چوبی، کابینت‌ها، پارتیشن‌ها، میز و صندلی و.. هستند.

● ساخت راه پله چوبی با ترموود: به دلیل اینکه چوب ترموود مقاومت بالایی دارد، می‌توان از آن برای راه‌پله‌های یک خانه استفاده کرد.

 ساخت فضای داخلی سونا و استخر: چوب‌های ترموود در برابر رطوبت مقاوم هستند و آب اصلاً به آن‌ها نفوذ نمی‌کند، بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت سونا و استخر باشند.

ساخت روف گاردن و پرگولا: یکی دیگر از کاربردهای تایل ترموود استفاده از آن در اجرای روف گاردن  و پرگولا است. این فضاها همگی در معرض آب و هواهای مختلف و نور خورشید قرار دارد. به همین خاطر استفاده از تایل ترموود در این سازه‌ها به دلیل مقاومت در برابر باران، برف، رطوبت و نور خورشید، می‌تواند بهترین پیشنهاد باشد.

درباره نویسنده