س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

بیشترین و مهم‌ترین تاکید اسلام در معماری بر رعایت حیا ‌و حریم در خانه است

 سرپرست جهاددانشگاهی استان قم گفت: مهم‌ترین تاکید اسلام در معماری بر رعایت و حفظ حیا ‌در حریم خانه است که اگر این مورد رعایت شود حیا، حجاب و عفاف به ابعاد دیگر جامعه تزریق می‌شود.

حامد حیاتی سرپرست جهاد دانشگاهی استان قم در پنجمین نشست تخصصی همایش گفتمان سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده که امروز ۶ آذرماه در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: طبق آموزه‌های اسلامی محرمیت خانه حائز اهمیت بوده و عدم اشراف و محفوظ بودن خانه از نگاه نامحرمان تاکید شده است.

وی افزود: اذن، زمان ورود به منازل طبق آیه شریفه قرآن مورد توجه است که باید کالبد معماری مناسب با آن طراحی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: سازماندهی فضای خانه حضرت ابراهیم که در قرآن به آن اشاره شده است نماد تفکیک اندرونی‌ و فضای پذیرایی در معماری است.

وی افزود: در قرآن به مرز درون و بیرون فضای خانه بسیار تاکید شده است که باید محرمیت زن خانواده رعایت شود.

حیاتی تصریح کرد: آرامش زن در خانه در گرو آرامش وی در مسکن است که باید حرمت و آرامش در معماری رعایت شود.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قم گفت: طبق آموزه‌های قرآن حتی فضای میان اعضای خانواده نیز باید رعایت شده و افراد حریم داشته باشند.

حیاتی اظهار کرد: طبق سوره مبارکه نور بر رعایت سلسله مراتب اجزای معماری در خانه تاکید شده است به گونه‌ای که دو در هیچ وقت رو به روی یکدیگر واقع نشوند.

وی در پایان متذکر شد: مهم‌ترین تاکید اسلام بر رعایت حفظ حیا ‌در حریم خانه است که اگر این مورد رعایت شود، حیا و عفاف به ابعاد دیگر جامعه تزریق می‌شود.

ایسنا

درباره نویسنده