پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

بنای تاریخی قنات ابراهیم‌آباد اراک قطب شاهکار معماری ایرانی

مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، اظهار کرد: بنای تاریخی آب‌انبار روستای ابراهیم آباد اراک به سبب هم جواری با تنها اثر ثبت جهانی استان مرکزی، یعنی قنات ابراهیم آباد از قطب‌های گردشگری روستای کشور و استان مرکزی به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: قنات ابراهیم آباد به عنوان یکی از ۱۱ قنات ثبت یونسکو سازه آبی، بی بدیلی است، که به طول تقریبی یازده کیلومتر از مادر چاه تا مظهر قنات موجب شکل گیری سکونتگاه روستایی با عناصر وابسته از جمله آب انبار، حمام‌ها و همچنین یک نظام تقسیم آب بسیار منحصر به فرد و شاهکار معماری ایران در طول سالیان متمادی به عنوان شریان اصلی حیات جامعه بشری با گذشت زمان نه تنها نقش تعیین‌کننده خود را از دست نداده، بلکه افق‌های جدید را پیش روی مهندسین، جامعه شناسان و… قرار داده است.

مرزبان خاطرنشان کرد: برنامه اصلی پایگاه قنات ابراهیم آباد معرفی هرچه بیشتر این شاهکار معماری و عناصر پیرامون آن از قبیل راه قدیمی کاشان به همدان، منطقه حفاظت قله، کاروانسراها، بناها و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده و درک بیشتر از تمدن کهن ایران در منطقه عراق عجم را همراه دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، انبار آب انبار روستای ابراهیم آباد اراک به شماره ۹۹۰۳۰ تاریخ ۲۸ اسفند ۸۵ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهر

 

درباره نویسنده