د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

بلندمرتبه‌سازی و انبوه‌سازی راهکار حل مشکل مسکن نیست

رئیس اندیشکده معماری و شهرسازی اسلامی گفت: بلندمرتبه‌سازی و انبوه‌سازی راهکار حل مشکل مسکن نیست و باید تراکم در کلانشهر‌ها کم شود.

در برنامه بالاتر امروز موضوع اعطای زمین توسط دولت برای ساخت مسکن ویلایی یا آپارتمان با حضور رامین گوران دبیر انجمن انبوه سازان کشور و عمران زاده رئیس اندیشکده معماری و شهرسازی اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

رامین گوران دبیر انجمن انبوه سازان کشور گفت:  بلندسازی مسکن هزینه های آنچنانی ندارد،امروز این هزینه هم از مردم دریافت می شود. ما موافق ساخت عمودی و افقی نیستیم. در ۱۰۰ هکتار زمین چه تعداد می شود خانه به مردم بدهیم؟ قیمت زمین امروز روی قیمت آپارتمان اثر خواهد گذاشت.

او در خصوص طرح ساخت مسکن ویلایی افزود: من نه مخالف طرحم و نه موافق طرح، صفر و یکی به این موضوع نباید نگاه کرد. این یک کار کارشناسی و شهرسازانه است، باید مطالعه بشود برای شهر‌های مختلف ایران با اقلیم‌های مختلف، ولی به صورت کلی هرکدام از این سیستم‌ها معایب خودشان را دارند. بستگی به  وضعیت و شرایط اقتصادی ما دارد. الان کشوری مثل آمریکا توسعه افقی را برنامه ریزی کرده، ولی هم سیستم دولتی و اقتصاد دولتی ما و هم سیستم اقتصادی مردم این شرایط را نمی‌طلبد که ما توصیه ساخت افقی بدهیم.

او افزود: به صورت کلی توسعه عمودی را برای سیاستگذاران باید به صورت کلی درنظر گرفت،امروز نمی توانیم زمین را پخش کنیم بین مردم،اعتقاد داریم انبوه سازی مسکن باید کارشناسی شود.

در ادامه عمران زاده گفت:  بخش افقی سازی هزینه کمتری نسبت به بلندمرتبه سازی دارد،ما امروز با هزینه های  پنهان در بلند مرتبه سازی روبرو هستیم،همین ترافیک ،آلودگی و غیره بیشتر به خاطر بلند مرتبه سازی شهرها است.

او گفت: توسعه افقی هزینه کمتری برای مردم دارد،هزینه توسعه شهری امروز سرسام آورتر است چه بسا بلندمرتبه سازی کنیم. امروز ۶۰ درصد هزینه مسکن متعلق به زمین است.

عمران زاده بیان کرد: امروز تورم مسکن ۶۰ درصد است که از تمامی تورم های عمومی  کشور بالاتر است. امروز باید زمین بایر هم مالیات دهد،یعنی مسکن باید به عنوان کالای مصرفی عنوان شود عرضه زمین باید مستلزم ارائه مالیات باشد.

عمران زاده گفت: وقتی ما از انبوه سازی حرف می زنیم شرایط را بدتر می کنیم،امروز باید تراکم در کلانشهرها کاهش یابد همان‌گونه که در غرب و مشخصاً اروپای شرقی حرکت‌ به سمت تغییر معماری شهری رفته و بلندمرتبه‌سازی حاکم شد، در نهایت این اقدامات سبب شد تا سبک زندگی جدیدی ایجاد شود و آپارتمان‌های چندوجهی با این دیدگاه که به دنبال کاهش هزینه‌ها هستیم را به وجود آوردند.

وی توضیح داد: درنهایت در این سبک از آپارتمان سازی چنین بیان می‌شود که به دنبال مدل سازی مشخصی در کنار رشد افقی هستیم تا افراد بیشتری در سطح کمتری بتوانند از آن برخوردار شوند، این در حالی است که بعدها زمانی که هزینه‌های غیرمستقیم و تاثیراتی که در روابط خانواده‌ها و تعارضاتی در تربیت فرزندان محاسبه می‌شود به این باور می‌رسند که هزینه‌های غیرمستقیم بیشتری را وارد کرده است.

عمران زاده گفت:  الان بسیاری از پروژه‌ها در همین نهضت ملی آن جایی که بلندمرتبه سازی و انبوه سازی درنظر گرفتند یک کلنگ نخورده، چون سازنده‌ای نیامده و عملا داریم با این سیاست‌ها به سمت بلندمرتبه سازی و انبوه سازی مواجه می‌شویم یا همان مسکن مهری که بعد از دوازده سال الان فقط ساختمان‌هایی می‌بینیم که در کنار و بالای کوه‌ها بدون ساکن قرار دارند.

او افزود: ولی تجربه‌ای که از زمان مسکن مهر به بعد داریم نشان می‌دهد که بلندمرتبه سازی و انبوه سازی پاسخ مشکل مسکن مان نیست کما این که مشکلات عدیده دیگری هم دارد از مشکلات فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی گرفته تا مشکلات ترافیکی، بلندمرتبه سازی و افزایش تراکم جمعیتی در شهر‌ها و محلات شهری باعث می‌شود تا مشکلات اجتماعی مثل آسیب‌های اجتماعی مختلفی که با افزایش تراکم جمعیتی در محدوده‌های مختلف ایجاد شود  و این دلایلی بوده که این تغییر سیاست اتفاق بیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده