د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

بافت فرسوده شهری اصفهان نوسازی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده طی سال جاری ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۱۴۳۷ واحد نوسازی شده است.

 وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به رشد ۴۴ درصد واحدهای نوسازی شده شهر اصفهان در ۹ ماه امسال اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۱۴۳۷ واحد نوسازی شده است و آمار رشد صدور پروانه در بافت فرسوده شهری اصفهان براساس ارزیابی شرکت بازآفرینی کشور دارای بالاترین رشد در بین ۱۲ کلان شهر ایران بوده است.

وی افزود: سال گذشته در حدود ۹۹۸ و امسال نیز ۱۴۳۷ واحد بازآفرینی شده‌اند که در مجموع پروانه‌های صادره شده در این بخش ظرف سال گذشته و امسال ۲ هزار و ۴۳۵ عدد است.

مهدویان بیان کرد: در شهر اصفهان باتوجه به اجرای بسته تشویقی ۱۹‌بندی شامل تخفیفات مالی، طبقه تشویقی، سطح اشغال تشویقی تخفیف درصدی پروانه ساختمان، صدور پروانه‌ها رشد چشمگیری داشته‌ است و بر اساس این آمار در ماه امسال با لحاظ صدور پروانه و تعداد ساختمان بیشترین درصد رشد را شاهد بوده‌ایم، این آمار بدان معناست که سیاست‌های تشویقی در زمینه نوسازی مسکن تاثیرگذار بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در محله همت‌آباد به عنوان سایت‌ نمونه نوسازی بافت‌های فرسوده با حضور گسترده انبوه‌سازان آغاز شده است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰ محله هدف و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ محله با مشارکت مردم محلات اسناد بازآفرینی آنها تهیه و اقدامات عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، روشنایی و فرهنگی با بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریال به صورت مستقیم اجرا شده است.

وی گفت: با آغاز این دوره از مدیریت شهری و در ۲ سال گذشته، شهرداری اصفهان توجه به حوزه ساخت و ساز و مسکن را از اولویت‌های خود اعلام کرد و بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در موضوع مسکن و ارائه بسته‌های تشویقی لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در مناطق محروم تاکید شد.

مهدویان با بیان اینکه کاهش مدت زمان صدور پروانه با توجه به راه‌اندازی و بروزرسانی سامانه هوشمند توسعه شهری (اصنو) انجام شده است، اضافه کرد: افزایش صدور پروانه و کاهش مدت زمان صدور آن به ویژه در بافت‌های فرسوده با توجه به اتخاذ تدابیر لازم از جمله اصلاح ضوابط طرح تفصیلی و همچنیـن در دسـتور کار قرار دادن دفاتر پیشخوان توسـعه محلی از نتایج سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرداری در این دوره است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تا به امروز، بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکونی بازسازی شده که از این لحاظ بعد از تهران و مشهد دارای رتبه سوم در میان کلان شهرهای ایران هستیم.

وی با قدردانی از اعضای کمیسیون ماده ۵ و استاندار و شهردار اصفهان که در نوسازی بافت فرسوده همیشه همراهی کرده‌اند، گفت: بیش از ۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند که یکی از مولفه‌های آن ناپایداری و ناایمنی سازه‌ای است.

مهدویان خاطرنشان کرد: نه تنها شهرداری بلکه همه مسؤولان در تمامی دستگاه‌های اجرایی مسؤول بوده و تکلیف داریم که در راستای نوسازی این بافت‌ها تلاش کرده و وقت بگذاریم و هزینه کنیم تا در نهایت و با مشارکت مردم در یک هم افزایی، شاهد شکوفایی بیش از پیش شهر باشیم.

فارس

درباره نویسنده