چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر خبر داد.

 جواد اصغری با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در سطح شهر، منطقه، ناحیه و محله اظهار کرد: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شد.

وی افزود: محور‌های مختلط، معابری است که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی را ایفا می‌کند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردارست و در توانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارد. از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفتگانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نمی‌بایست با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، منقطع شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: بر همین مبنا امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با سایر کاربری‌ها زمانی ممکن بود که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌روی موجود بود. با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت عدم دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت.

اصغری بیان کرد: بازنگری ضوابط مذکور براساس تعدد درخواست‌ها و گرایش شهروندان محترم با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد. این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شد. در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، در مورد برخی دیگر ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و در مورد تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بود که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفت تا به نیاز‌ها و گرایش‌ها پاسخ مطلوبی داده شود.

وی ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهساز‌ی و نوسازی تدوین شدند.

معاون شهرسازی و معماری تصریح کرد: ضمن اینکه در کلیه معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم امکان احداث کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی داشتند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کردند به‌منظور ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلانشهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پر رنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

وی گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و سایر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

شهرآرانیوز

درباره نویسنده