پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

بازار قدیم قم: از شاهکارهای معماری ایران

بازار قدیمی قم از جاذبه‌های تاریخی و پر طرفدار شهر قم محسوب می‌شود. بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی بر می‌گردد. در این بازار تنوع فروش‌ها بسیار بالا می‌باشد. واقعاً یک جواهر بزرگ در دل قم محسوب می‌شود. بازار قدیمی قم از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است. با ما همراه باشید.

بازار قدیم قم

این بازار دارای دو راسته سر پوشیده و به شکل گنبدی است. در راسته‌های بازار قم سراها، تیمچه ها، چهار سوق و چند مسجد قرار دارد. تیمچه این بازار توسط شخصی به نام معمار باشی در حدود سال ۱۳۰۱ هجری قمری ساخته شده است.

بازار قدیم قم: از شاهکارهای معماری ایران (نیک صالحی)

منظور از سرا همان کاروان سراهاست که به دلیل اهمیت اقتصادی این بازار، تعداد زیادی از این سرا‌ها در اندازه‌های بزرگ ساخته شده است. سقف بازار که گفتیم از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته شده، این گنبدی شکل بودن از یک جهت به دلیل سنت معماری بازارهاست. از سوی دیگر به دلیل آب و هوای سرد و گرم کویری قم می‌باشد. دریچه‌های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گرد و غبار ایجاد می‌کند.

مکان‌های دیدنی اطراف بازار

در اطراف این بازار می‌توانید از مکان‌های دیدنی دیگری نیز بازدید کنید:

امامزاده حمزه: ۵۵۰ متر

حمام تاریخی عشقعلی: ۹۵۰ متر

تاریخچه بازار قدیمی

بازار قدیمی قم همانطور که گفته شد قریب به نیم قرن یا به طور دقیقتر ۴۰۰ سال قدمت دارد. بازار قدیمی قم در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا شده است. معمار اصلی بخش‌هایی از این بازار شخصی به نام معمار باشی بوده است. البته بازار قدیمی قم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و دو راسته و تعدادی کاروانسرا نیز دارد و ساخت آن از دوره قبل از صفویان شروع و حتی تا پایان دوره قاجار نیز ساخت آن ادامه داشته است.

بازار جدید قم در زمان ناصرالدین شاه پادشاه قاجار (۱۸۸۹۶-۱۸۳۱) ساخته شد. توسعه این بازار در نخستین سال‌های سلسله پهلوی (۱۹۹۵-۱۹۷۹) ادامه یافت. در طول جنگ ایران و عراق، بازار قدیمی تا حدی تخریب شده است.

بازار قدیم قم: از شاهکارهای معماری ایران (نیک صالحی)

موقعیت مکانی بازار قم

شهر قم در زمان‌های گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم اهمیت بسیار بالایی داشته، همچنین وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در این شهر بر اهمیت آن افزوده است؛ اما در کنار اماکن زیارتی، این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که «بازار قدیم قم» یکی از آن‌ها است. این بازار سنتی در حاشیه خیابان طالقانی و در حدفاصل خیابان نوزده دی و عمار یاسر واقع شده و همیشه جزو شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین مکان‌ها در قم است. معماری سنتی بازار قم به‌قدری زیبا است که نظر هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بازار قدیم قم: از شاهکارهای معماری ایران (نیک صالحی)

برنا

درباره نویسنده