ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

بازار سنتی کرمانشاه به مرز خطر نزدیک شد

اطلاعات نوشت: این بازار با کوچه‌ها و خیابان‌های پر پیچ و خم سنتی، بازارچه‌ها و ایوان‌های قدیمی آمیخته شده با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم کرمانشاه و از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و بافت‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید.

قدمت بازار سنتی کرمانشاه به دوره زندیه می‌رسد که در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه بود و سپس در اوایل دوره قاجاریه تکمیل شد و رونق گرفت.

این بازار با دارا بودن ۱۸راسته بازار نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای همجوار دارد اما معابر کم عرض و صعب العبور، امکانات فرسوده زیربنایی، عدم نوسازی تأسیسات از جمله تجهیزات سیم کشی، بی توجهی برخی از بازاریان به هشدارهای ایمنی و عدم نصب وسایل اطفای حریق همگی نگرانی‌هایی را هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی به وجود آورده است که با وجود سرپوشیده بودن این بازار علاوه بر تهدیدی برای از بین رفتن این اثر تاریخی، امکان خسارت جانی را افزایش می‌دهد.

گشت و گذار در بازار سنتی کرمانشاه امروز یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات این شهر است و تراکم جمعیت و کالاهای رنگارنگ بازار کرمانشاه حس و حال متفاوتی از گردش در مراکز خرید لوکس و پاساژهای جدید منطقه را به انسان هدیه می‌کند.

ضرورت ایمن سازی تأسیسات بازار  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفتگو با مهر به اقدامات انجام شده برای استانداردسازی و ایمن سازی تأسیسات این بازار اشاره کرد و گفت: ساماندهی تأسیسات بازار سنتی شهر کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است.

افشین یگانه با بیان این که جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی امر ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه برگزار شده است،ادامه داد: این بازار نه فقط میراث فرهنگی و تاریخی مردمان این شهر است، بلکه محل کسب و کار و تردد بسیاری از مردم هم به شمار می آید.

وی با بیان این که شرایط ایمنی این بازار مناسب نیست، افزود: بازار سنتی شهر کرمانشاه از نظر بحث تأسیسات، وضع  بی‌سر و سامانی دارد که  با توجه به تاریخی بودن آن، متولی اش اداره کل میراث فرهنگی استان است و با انتخاب مشاور توانمند بحث ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه آغاز می‌شود.

یگانه با بیان این که دانشگاه صنعتی کرمانشاه از قبل مطالعاتی را برای ساماندهی این بازار انجام داده است، ادامه داد: مقرر شده است میراث فرهنگی کرمانشاه مشاور زبده‌ای را برای اجرای طرح ساماندهی بازار سنتی این شهر انتخاب کند و تا زمانی که طرح ساماندهی بازار سنتی کرمانشاه تهیه می‌شود شرکت‌های توزیع برق و گاز یک ساماندهی نسبی به مجموعه تأسیسات موجود خود در این بازار خواهند داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به چگونگی ساماندهی تأسیسات فنی در بازار سنتی کرمانشاه، توضیح داد: از کف بازار یک کانال نفر رو تعبیه می‌شود و همه تأسیسات از جمله برق و گاز با ایمن سازی کامل به درون این کانال انتقال داده می‌شود که با این اقدام هم از نظر بصری بازار زیبایی بافت سنتی خود را حفظ می‌کند و هم از نظر فنی دچار وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه کار بزرگی است، ادامه داد: با توجه به زمان‌بَر بودن کار ساماندهی این بازار پیگیر هستیم این طرح در چند فاز اجرایی شود.

اطلاعات انلاین

درباره نویسنده