پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

ایدۀ متفاوت یک «استراحتگاه» در چابهار؛ کَپَرهای مدرن در ساحل

یک استودیوی معماری ایرانی اخیرا طرحی برای ساخت یک استراحتگاه در شهر چابهار واقع در امتداد ساحل دریای عمان ارائه کرده که از جهات مختلف چشمگیر است.

این تفرجگاه اقامتی‌تفریحی که قرار است بین جاده اصلی چابهار-باریس و دریا قرار داشته باشد، به شکل مجموعه‌ای از حجم‌های مواج استتارشده در دشت طراحی شده است. معماران برای اجرای سازه‌های مجزای هتل از اشکال معماری بومی خانه‌های «کپری» بلوچستان الهام می‌گیرند که در ترکیب روبان‌مانندی چیده شده‌اند که بازتاب خطوط کوه‌های اطراف هستند.

به گزارش فرادید، معماران برای طراحی این سازه، ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقلیمی و جغرافیایی بافت سایت را در نظر گرفتند. شکل متمایز اقامتگاه چابهار که به شدت ریشه در بافت منطقه دارد، علاوه بر معماری سنتی کپرها در بلوچستان، یادآورکوه‌های اطراف سایت است.

2

محل ساخت اقامتگاه، با تفسیر آزادی از نقوش هندسی سوزن‌دوزی بلوچی شکل گرفته است. این استودیوی معماری مستقر در ایران، برای شروع، هندسه سایت را به تعدادی نوار در جهت شرق به غرب تقسیم کرد و ارتفاع هر نوار را به صورت عمودی تغییر داد. در نتیجه، مرزها داخل یک شبکه مربع‌مانند قرار گرفتند. این پروژه با ناهمواری جزئی در ویژگی‌های جغرافیایی اطراف سایت، به زمین به عنوان یک صفحه انعطاف‌پذیر نزدیک می‌شود و خود را نه به عنوان یک عنصر تحمیلی، بلکه به عنوان عنصری که به طور یکپارچه از زمین برخاسته معرفی می‌کند.

4

ترکیب روبان‌مانند این سازه بازتاب خطوط رشته‌کوه‌های اطراف آن است

2

استراحتگاه در دشت به شکل مجموعه‌ای از حجم‌های موج دار استتارشده دیده می‌شود

فرادید

درباره نویسنده