س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

ایده‌هایی برای دکوراسیون زرد و سفید؛ و نکات روانشناسی که باید توجه شود!

طبق علم روانشناسی رنگ‌ها از نظر فیزیولوژیکی بر ما روحیات ما تاثیر می‌گذارند و نمی‌توانیم تاثیر مهم یک رنگ یا ترکیبی از رنگ‌های استفاده شده در فضا را بر افراد دست کم بگیریم. امسال رنگ زرد به عنوان رنگ سال انتخاب شده است و به همین خاطر توجه‌ها به سمت دکوراسیون زرد و سفید نیز بیشتر کشیده شده است. اگر برایتان جالب است که در مورد دلیل انتخاب زرد به عنوان رنگ سال بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را از دست ندهید. علاوه بر این نکاتی را در مورد نحوه دکوراسیون زرد سفید به شما خواهیم گفت که مطمئنا در مسیر طراحی فضا بدردتان خواهد خورد.

واقعیت این است که ترندهای رنگی امسال به حوادث دو سال گذشته‌ برمی‌‎گردد و واکنشی به شرایط گذشته است. اگر به آنچه که در دو سال گذشته اتفاق افتاده است فکر کنیم، به ویروس کرونایی می‌رسیم که در عرض دو سال توانست بسیاری از جوانب زندگی ما را تغییر دهد و هر چیزی را تحت تاثیر خود قرار دهد. رنگ زرد به دلیل ویژگی‌های مثبت روانشناختی خود از جمله ایجاد شادی، خوشبینی و اعتماد به آینده به عنوان رنگ سال انتخاب شده است.

ویژگی‌های روانشناختی رنگ زرد چیست؟

دکوراسیون زرد و سفید
دکوراسیون زرد و سفید

همانند هر رنگی، زرد نیز خواص روانشناختی مثبت و منفی خود را دارد. ویژگی‌های مثبت برای رنگ زرد شادی، خوش‌بینی و اعتماد به آینده گزارش شده است. در صورتی که رنگ زرد به نادرستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود، یا به مقدار زیاد در دکوراسیون خانه استفاده شود، باعث خصوصیات منفی همچون استرس، اضطراب و رفتارهای غیرمنطقی در افراد می‌شود. استفاده از طیف رنگی مناسب زرد و در نسبت‌ درست و بجا می‌تواند تاثیر منفی رنگ زرد را مهار کند.

استفاده از رنگ زرد برای دکوراسیون کدام اتاق‌ها پیشنهاد می‌شود؟

دکوراسیون زرد و سفید
دکوراسیون زرد و سفید

بهترین فضای خانه که استفاده از رنگ زرد در آن پیشنهاد می‌شود، راهروها هستند چرا که اکثرا راهروها تاریک می‌باشند و این رنگ می‌تواند باعث روشن‌ شدن فضا شود. از طرف دیگر رنگ زرد به معنی خوشامدگویی است و می‌تواند بهترین انتخاب برای راهروها باشد. همینطور استفاده از رنگ زرد در فضایی که صبحونه‌تان را در آن نوش جان می‌کنید، برای شروع یک روز شاد و آفتابی فوق‌العاده است.

بهتر است از رنگ زرد در اتاق‌ خواب استفاده نکنید چرا که خوابیدن در اتاقی که با رنگ زرد تزئین شده است، می‌تواند در گذر زمان باعث کج خلقی و عصبانیت شما شود. به یاد داشته باشید که حتی زمانی که خواب هستید نیز رنگ‌ها بر روی احساسات شما تاثیر می‌گذارند. فرکانس نوزادان نیز بسیار حساس می‌باشدش و بهتر است حتی از رنگ کرم که حاوی کمی زرد است، در اتاق‌ نوزاد استفاده نکنید.

 

سیم به دکوراسیون زرد و سفید …

ترکیب رنگ زرد و سفید یکی از بهترین جفت رنگ‌هایی است که می‌تواند تازگی، سرزندگی و شادی را به فضای خانه شما بیاورد. مخصوصا در فصل بهار این ترکیب رنگی غوغا می‌کند. اما با این حال کار با رنگ زرد در دکوراسیون مخصوصا در اتاق نشیمن کمی دشوار است و شما باید طرح رنگی مناسبی را برای آن انتخاب کنید. شما می‌توانید از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی برای روشن کردن فضاهای با نور کم، ایجاد فضای دنج و هایلایت کردن قطعات دکوری موردعلاقه‌تان یا ویژگی‌های معماری اتاق‌تان استفاده کنید.
دکوراسیون زرد و سفید در اتاق نشیمن می‌تواند جذابیت خاصی به فضای زندگی‌تان ببخشد و ظرافت تکرار نشدنی را بسازد. شما می‌توانید از ایده‌های مختلفی برای ترکیب رنگ‌های زرد و سفید در دکوراسیون‌تان استفاده کنید که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. استفاده از رنگ زرد در حد تاکید

اگر شما دوست ندارید که از رنگ زرد به مقدار زیاد در فضای خود استفاده کنید، پس اضافه کردن این رنگ در حد تاکید بهترین انتخاب برای شما می‌باشد. شما بدین منظور می‌توانید از لوازم تزئینی در سراسر اتاق به صورت پراکنده استفاده کنید یا در سایز بزرگتر مثل کاناپه یا صندلی رنگ زرد را بکار ببرید. دیوار تاکید نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد و حتی می‌توانید با انتخاب الگوهای منحصربفرد بر روی دیوار، بافت خاصی را به فضای خود نیز اضافه کنید.

مثلا برای شروع می‌توانید فقط از چند کوسن استفاده کنید و هر وقت که بخواهید روکش آن‌ها را تغییر دهید. مثلا در دکوراسیون زیر رنگ غالب اتاق سفید انتخاب شده و از دو مبل راحتی تک نفره به رنگ زرد برای ایجاد جذابیت بصری استفاده شده است.

دکوراسیون زرد و سفید
استفاده از رنگ زرد در حد تاکید

شما می‌توانید حتی مبل سه نفره خود را نیز به رنگ زرد انتخاب کنید، به شرط آنکه فضای کلی اتاق را با رنگ سفید تزئین کنید تا رنگ زرد آن بر فضا غالب نشود و اذیت‌کننده نباشد.

دکوراسیون زرد و سفید
استفاده از رنگ زرد در حد تاکید

 

۲. استفاده از زرد کمرنگ به عنوان پس زمینه

از شما نیز از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری و سفید خسته شده‌اید، می‌توانید به سمت رنگ‌های گرم بروید. رنگ زرد ملایم برای اتاق‌های نشیمنِ کوچک گزینه‌ی عالی است و می‌تواند ظاهر دنج و ظریفی به فضای شما ببخشد. مطمئنا رنگ زردِ ملایم، حس و حال زیبا و معاصری به دکوراسیون شما خواهد بخشید و این موضوع غیرقابل انکار است. همینطور بک گراند زردِ ملایم، این اجازه را به شما می‌دهد که رنگ‌های روشن دیگر را به راحتی با آن ترکیب کنید.

مثلا در فضای زیر رنگ زرد دیوارها به خوبی با رنگ سفید در بخش‌های مختلف اتاق ترکیب شده است و دکوراسیون زرد و سفید جذابی را رقم زده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، از لحاظ بصری این ترکیب رنگی بسیار ملایم‌تر از رنگ‌های بژ و بسیار کلاسیک‌تر از رنگ خاکستری است .

دکوراسیون اتاق زرد و سفید
استفاده از زرد کمرنگ به عنوان پس زمینه

عکس زیر نیز نمونه‌ی دیگری از دکوراسیون زرد و سفید است.

دکوراسیون اتاق زرد و سفید
استفاده از زرد کمرنگ به عنوان پس زمینه
  •  

۳. ترکیب دو ایده بالا

در دو مورد بالا در مورد اینکه از رنگ زرد در حد تاکید یا به عنوان پس زمینه استفاده کنیم، صحبت کردیم. وقت آن است که این دو رویکرد را در کنار هم قرار دهیم. البته مراقب باشید، این ایده برای کسانی مناسب است که واقعا رنگ زرد را دوست دارند و از استفاده از این رنگ به عنوان رنگ غالب اتاق خوشحال می‌شوند. پس در ابتدا طیف رنگی مناسبی از زرد را انتخاب نمایید و از آن در شکل دلخواه خود استفاده کنید.

برای مثال در دکوراسیون زیر از رنگ زردِ ملایم با الگوهای سفید برای مبل‌های تک و از طیف رنگی دیگر زرد و سفید برای دیوارها استفاده شده است. با اینکه رنگ زرد در حجم بالایی از اتاق استفاده شده است، اما به هیچ عنوان آزاردهنده نیست.

دکوراسیون زرد سفید
ترکیب دو ایده بالا

در دکوراسیون زیر نیز از زرد پررنگ‌تری استفاده شده است اما به همان اندازه رنگ سفید نیز بکار برده شده است تا از تاثیر رنگ زرد کاسته شود. دکوراسیون زرد و سفید زیر نیز در نوع خود بسیار زیبا و جذاب است.

دکوراسیون زرد سفید
ترکیب دو ایده بالا

۴. استفاده از رنگ زرد به شکل راه راه

اگر دوست دارید که از رنگ زرد در شکل متفاوت‌تری در دکوراسیون‌تان استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ زرد به شکل راه راه است که باعث تغییر فوری ظاهر اتاق‌تان خواهد شد. مخصوصا ترکیب این ایده با رنگ سفید می‌تواند جذابیت خاصی به فضای زندگی شما ببخشد.

شما می‌توانید الگوی راه راه به شکل‌های مختلفی به دکوراسیون‌تان اضافه کنید. نگاهی به دکوراسیون‌های زیر بیندازید و از آن‌ها ایده بگیرید.

دکوراسیون با زرد و سفید
استفاده از رنگ زرد به شکل راه راه
دکوراسیون با زرد و سفید
استفاده از رنگ زرد به شکل راه راه

 

۵. ترکیب رنگ‌های مشکی، زرد و سفید

با اینکه دکوراسیون زرد و سفید به تنهایی نیز جذاب و منحصربفرد است اما ما برای شما پیشنهاد دیگری نیز داریم. دکوراسیون سفید مشکی جلوی بصری مسحورکننده‌ای می‌سازد اما زمانی که رنگ زرد نیز به آن اضافه می‌کنیم، این زیبایی چندین برابر می‌شود. دکوراسیون زیر تصدیقی بر این ادعای ما است. برای این ایده تا جایی که می‌توانید از رنگ‌ سفید برای پس زمینه استفاده کنید تا رنگ زرد شما در آن بدرخشد.

دکوراسیون با رنگهای زرد و سفید
ترکیب رنگ‌های مشکی، زرد و سفید

البته اگر دوست دارید که رنگ مشکی غالب باشد، می‌توانید آن به دکوراسیونی مثل عکس زیر شبیه کنید. این نیز در نوبه خود جذاب و دلنشین است.

دکوراسیون با رنگهای زرد و سفید
ترکیب رنگ‌های مشکی، زرد و سفید

۶. انتخاب طیف رنگی طلایی

استفاده از وسایل طلایی رنگ در دکوراسیون، همیشه موردعلاقه مردم بوده و هیچ وقت از مد نیافتاده است. شما می‌توانید از طیف رنگی طلایی زرد استفاده کنید و فضای پر زرق و برقی برای خودتان بسازید. مخصوصا ترکیب رنگ طلایی با دکوراسیون سفید فضای مدرن و منحصربفردی می‌سازد که به راحتی توجه افراد را به خود جلب می‌کند. نگاهی به دکوراسیون زیر بیندازید.

دکوراسیون زرد و سفید
انتخاب رنگ طیف رنگی طلایی

۷. استفاده از رنگ زرد در اتاق خواب

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رنگ زرد انتخاب زیاد مناسبی برای دکوراسیون اتاق خواب نیست. اما به هر حال اگر شما تصمیم دارید که از رنگ زرد برای دکور اتاق خوابتان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم تونالیته رنگ‌های کمرنگ آن را در مقیاس بسیار کم انتخاب کنید. نگاهی به دکوراسیون زرد و سفید اتاق خواب‌های زیر بیندازید و از آن الهام بگیرید.

دکوراسیون خانه با سفید و زرد
استفاده از رنگ زرد در اتاق خواب
دکوراسیون خانه با سفید و زرد
استفاده از رنگ زرد در اتاق خواب
دکوراسیون خانه با سفید و زرد
استفاده از رنگ زرد در اتاق خواب

منبع:chibechin.com

درباره نویسنده